Het overkomt ons allemaal wel eens: dat oude T-shirt dat je ooit op een festival absoluut moest hebben, eindigt als een sjofele poetsdoek in het aanrechtkastje. Gelukkig wordt het probleem van oude T-shirts aangepakt met een campagne die is gestart door een Londens gezelschap van creatieve greenvangelists: Do The Green Thing (DTGT). DOOR ERIC LARSON Voor zijn campagne Allesbehalve Afgedankt heeft DTGT (dothegreenthing.com) mensen gevraagd T-shirts die uit de gratie zijn in te leveren. Die shirts krijgen dan het hippe predicaat dat ze transformeert tot iets nieuws: ‘gered.’ Oprichter Andy Hobsbawm: ‘De shirts maken duidelijk hoe iets wat tot afval wordt bestempeld ineens weer felbegeerd wordt, omdat het een verhaal heeft. Dat geeft zin en betekenis.’ Samen met mede-oprichter Naresh Ramchandani is Hobsbawm bezig creativiteit toe te voegen aan de verder zo serieuze discussie over klimaatverandering. ‘Wij proberen te zorgen dat het op zich al leuk en zinnig is duurzame acties te ondernemen’, zegt Hobsbawm. ‘Er gaat van creativiteit een krachtige energie uit die maakt dat mensen zin krijgen om aan de slag te gaan.’ DTGT wil inspireren tot actie rondom CO2-uitstoot, door voorlichting te geven en zaken als verantwoord consumeren en de verwarming lager zetten laagdrempelig te maken. Sinds
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties