Dít moet je doen bij oplichting

The Optimist 12 aug 2022 Actualiteit

Het kwik stijgt en de laatste werkdagen zijn afgeteld: de zomervakantie is weer begonnen. Bij vertrek vraag je je buren om de planten water te geven en een oogje in het zeil te houden, en check je nog eens driedubbel of alle ramen en deuren goed op slot zitten. Maar waar niet iedereen bij stilstaat, is dat de vakantie voor criminelen ook het ideale moment is om digitaal in te breken. Fraudeurs werken namelijk door als jij vrij bent.

Hoewel de helft van de Nederlanders denkt dat het hen niet overkomt, wordt jaarlijks 1 op de 6 slachtoffer van digitale criminaliteit. Bijvoorbeeld doordat criminelen een valse e-mail sturen of zich voordoen als medewerkers van de bank, en zo toegang weten te krijgen tot jouw persoonlijke gegevens. En omdat je jouw vakantie liever zorgeloos aan het strand of in de natuur doorbrengt dan bellend met de politie, de Fraudehelpdesk en de bank, heeft ABN AMRO een stappenplan opgesteld. Zodat je, mocht je helaas toch te maken krijgen met oplichting, weet wat je moet doen.

Het begin van een zorgeloze vakantie

De vakantie begint altijd al thuis met de voorpret. Voor oplichters geldt hetzelfde. Boek daarom nooit accommodaties en tickets via onbetrouwbare websites, en zorg ervoor dat je deze niet via betaallinks betaalt, maar kies voor beschermde betaalopties, zoals je creditcard. Klinkt het te mooi om waar te zijn? Dan is dat vaak ook het geval. Stuur bij een boeking ook niet zomaar een foto van je paspoort door. Doe je dat wel, scherm dan altijd je BSN-nummer af. Deze kunnen oplichters weer voor andere oplichtingspraktijken gebruiken. Eenmaal op bestemming? Probeer je bankzaken dan zoveel mogelijk via de app van je bank te regelen, en gebruik daarvoor nooit openbare wifi, maar altijd het 4G-netwerk van je mobiele provider. Wifi-netwerken zonder wachtwoord of met een wachtwoord dat iedereen kan gebruiken, zijn namelijk niet veilig.

Stappenplan bij fraude

Kom je erachter dat je slachtoffer bent geworden van fraude? Bijvoorbeeld omdat er geld van je rekening gestolen is? Of omdat je op een link in een phishingmail of sms hebt geklikt en persoonlijke gegevens hebt doorgegeven? Lees hieronder welke stappen je moet nemen. Onthoud dat het eerste uur cruciaal is.

  1. Meld fraude direct online of telefonisch bij je bank, dat is ook mogelijk buiten kantooruren of vanuit het buitenland. Jouw bank helpt je dan meteen verder.
  2. Na jouw melding kan jouw bank maatregelen nemen om verdere schade te voorkomen, door bijvoorbeeld je betaalrekening en/of betaalpas te blokkeren. Ook probeert deze eventueel gestolen geld terug te halen.
  3. Verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Denk aan bankafschriften en schermafdrukken van alle communicatie met de oplichter. Vergeet ook niet om de ontvangen nepberichten, zoals een phishingmail of valse sms, door te sturen naar de bank, zodat deze kan proberen de valse website of e-mail uit de lucht te halen.
  4. Wees alert op dubbele oplichting. Word je in de tussentijd gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van je bank? En vraagt deze medewerker om geld veilig te stellen op een kluisrekening? Ga hier nooit op in. Je bank vraagt je nooit om geld over te boeken en kluisrekeningen bestaan niet.
  5. Onthoud dat als jouw bank verdachte activiteiten op je rekening opmerkt, deze je probeert te bereiken en jouw bankrekening proactief blokkeert om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van fraude. Daarnaast vraagt de bank ook nooit om:
      • je beveiligingscodes, zoals een pincode of toegangscode tot de app
      • software te downloaden waarmee we kunnen meekijken in je bankomgeving
      • je bankpas op te sturen of mee te geven als ze bij je langskomen
      • via een link direct in te loggen in de app van je bank of internetbankieren
  6. Wijzig direct al je wachtwoorden. Zo voorkom je dat de oplichter op een later moment opnieuw misbruik maakt van je bankrekening.
  7. Doe aangifte bij de politie via telefoonnummer 0900-8844 of de website. Ook als je uiteindelijk geen geld bent kwijtgeraakt. Hoe meer de politie over de (werkwijze van) criminelen weet, hoe meer ze hiertegen kunnen doen. Daarnaast vraagt de bank tijdens het onderzoek altijd om een kopie van het proces verbaal en heb je deze nodig om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding.
  8. Bedenk dat je niet de enige bent die dit overkomt en dat je je hiervoor niet hoeft te schamen. Het kan fijn zijn om dit met je naasten te bespreken of je ervaringen online te delen met lotgenoten via Slachtofferhulp.

Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met ABN AMRO.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie