Onderzoek: zo slapen kinderen beter

The Optimist 10 sep 2021 Gezondheid

Prikkels, stress en afleidingen maken het voor kinderen moeilijk om in slaap te vallen. Een onderzoek van de Stanford University School of Medicine laat zien dat mindfulness een verschil maakt.

In hun onderzoek kregen lagereschoolkinderen twee keer per week gedurende twee jaar een les mindfulness. Tijdens deze training leerden de kinderen ontspannen, om te gaan met stress en hun aandacht op het heden te richten. Dit leerden ze door middel van theorie, ademhalingstechnieken en yoga-oefeningen.

Aan het onderzoek deden kinderen uit lage-inkomensgezinnen uit San Francisco mee. Binnen deze gezinnen is er vaak sprake van geweld, stress door armoede en slechte huisvesting. Voordat de studie begon tikten de kinderen zelden negen uur slaap per nacht aan.

Droomslaap

Nadat de kinderen de training hadden doorlopen, sliepen ze gemiddeld 74 minuten per nacht langer dan ervoor. Ook de REM-slaap – de slaapfase die gepaard gaat met dromen – duurde voor deze kinderen bijna een half uur langer. En dat is maar goed ook: uit eerder onderzoek blijkt dat deze droomslaap goed is voor de ontwikkeling van de hersenen.

Een goede nachtrust doet niet alleen een kind goed. Lees drie tips die een oplossing bieden voor slapeloze nachten.

Bron: IPS