The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Hij begon met het maken van een documentaire maar belandde in de frisdrankproductie. Lars Gierveld maakt met Kumasi Drinks frisdrank van cacaofruitsap. Hiermee helpen ze boeren in Ghana, die nu verdienen aan een product dat voorheen restafval was.
Komend weekend is het Paasweekend, een mooie gelegenheid om samen te komen onder het genot van bakken vol paaseitjes. Elk jaar gaan er met Pasen kilo’s aan chocolade doorheen om die paaseitjes te maken. Voor de productie van chocola zijn alleen de cacaobonen nodig; het fruitsap is een afvalproduct. Er gaat zo’n 2,5 miljoen liter cacaofruitsap verloren bij het maken van al die paaseitjes. Kumasi brengt daar verandering in.
Frisdrank van een cacaoplant roept misschien een beeld op van koolzuurhoudende chocolademelk, maar niets is minder waar. Fruitsap van een cacaoplant heeft een frisse, tropische smaak die doet denken aan ‘een soort mix van lychee, mango, witte peer’, volgens Lars Gierveld. Voor zijn documentaire Mede Mogelijk Gemaakt.. bracht hij de situatie van de boeren in Ghana in kaart. Het idee voor Kumasi ontstond naar aanleiding van deze documentaire. Gierveld zag een mooie kans voor het restafval van de cacaobonen.
Twee derde van de cacaobonen voor onze chocolade is afkomstig uit Ghana. De boeren daar leven onder de armoedegrens. Omdat ze niet fatsoenlijk van de verkoop van cacao kunnen rondkomen, zijn er veel problemen in dit land met ontbossing en kinderarbeid. Gierveld bedacht een manier om te helpen. Samen met de lokale boeren en partners ontwikkelde hij een manier om het restafval van de cacaobonen om te dopen tot een product. Kumasi Drinks werkt inmiddels samen met maar liefst 250 cacaoboeren. Als resultaat van dit initiatief zagen zij een toename van hun inkomen met 25 tot 30 procent.
‘Het doel is dat Kumasi door zoveel mensen gedronken wordt, en dat duizenden boeren kunnen meedoen en extra inkomen verdienen. Met een daadwerkelijk alternatief voor sapjes en frisdrank, tropisch van smaak en 100 procent natuurlijk, is dat gewoon mogelijk’, aldus Lars.
Meer informatie: www.kumasi-drinks.nl
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties