The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Op Schiphol worden reizigers met verminderde mobiliteit door zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. Met deze innovatie wil Schiphol de zelfstandigheid van deze reizigers vergroten en het reizen zo makkelijk mogelijk maken. Tien autonome rolstoelen van WHILL rijden een jaar lang rond op de luchthaven om ze uitgebreid te testen in de praktijk. WHILL is een Japans bedrijf met als doel een platform te bouwen voor mobiliteit over korte afstanden.
Vertrekkende reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen de rolstoelen gebruiken op de luchthaven. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge twee en drie, vlak na de paspoortcontrole. Dit is in het non-Schengengebied met voornamelijk intercontinentale bestemmingen. Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en een gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt er dan zelfstandig naartoe. Na aankomst bij de gate stapt de reiziger uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt.
“Luchthaven voor iedereen toegankelijk maken.”
“Autonome” (zelfrijdende) voertuigen spelen een belangrijke rol op de luchthaven van de toekomst en dat brengt Schiphol nu al in de praktijk. Na een korte testperiode in 2023 neemt de luchthaven nu een jaar de tijd om de zelfrijdende rolstoelen uitgebreid te testen. Reizigers met verminderde mobiliteit willen zich graag zelfstandig over de luchthaven bewegen. De zelfrijdende rolstoelen maken dat mogelijk, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. Deze innovatie beschouwt Schiphol als “een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om de luchthaven voor iedereen toegankelijk te maken.”
Testperiode
In eerste instantie zijn de rolstoelen elke werkdag tussen 09:00 en 17:00 uur beschikbaar. De komende maanden wordt de dienst verder uitgebreid en worden er testen uitgevoerd, waaronder met de rolstoel de lift in, een rolstoel beschikbaar stellen voor aankomende reizigers bij de gate, een pauze- en tussenstopfunctie. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van de reizigers. De testperiode is onderdeel van Schiphols’ verkenning om de dienst structureel aan te bieden op de luchthaven.
Lees het hele artikel hier.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties