The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Een zeilschip aangedreven door de wind is de nieuwste poging om de scheepvaartsector te verduurzamen. Spiksplinternieuwe technologie uit de wereld van de zeilraces wordt geïntroduceerd in de moderne vrachtscheepvaart. Zo probeert de sector de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
De scheepvaart, die grotendeels wordt aangedreven door zware stookolie op basis van zwavel, stoot ongeveer drie procent van de wereldwijde emissies uit. Hoewel wind ooit de wereldhandel aandreef in plaats van fossiele brandstoffen, zijn zeilen eigenlijk alleen nog te vinden in de zeilsport.
Daar komt dus verandering in. De tanker Pyxis Ocean, eigendom van Mitsubishi, lichtte afgelopen maand het anker. Uitgerust met twee ‘WindWings begon het schip aan de overtocht van Singapore naar Brazilië. Volledig zonder brandstof kan het helaas nog niet. Maar wanneer de WindWings worden geïntegreerd in nieuwbouwschepen in combinatie met optimalisatie van de routes, kan dit het brandstofverbruik bijna halveren.
Het systeem is ontworpen door BAR Technologies. Het gebruikt hetzelfde aerodynamische principe dat vliegtuigen in staat stelt te vliegen, maar in plaats van lift leveren ze voortstuwing. Ze zijn tot 37 meter hoog en zijn gemaakt van hetzelfde solide materiaal dat wordt gebruikt voor windturbines. Ze kunnen worden ingeklapt op het dek wanneer ze niet in gebruik zijn.
Met een kostprijs van ruim twee miljoen euro zijn ze niet goedkoop. Maar volgens Yara Marine, dat de bouw en installatie van de WindWings overzag, zouden brandstofbesparingen de investering in slechts 7-10 jaar moeten terugverdienen. Dat is ongeveer een derde is van de levensduur van een gemiddeld vrachtschip.
Foto: Bar Technologies
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties