The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Jonge kinderen doen het beter op school, wanneer zij ‘quality time’ met hun vader doorbrengen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Leeds, één van de grootste universiteiten van het Verenigd Koninkrijk.
De betrokkenheid van vaders is van cruciaal belang voor het ondersteunen van de ontwikkeling van kinderen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Leeds. De onderzoekers deden een steekproef bestaande uit gegevens van 4.000 kinderen uit tweeoudergezinnen. Hiervoor gebruikten zij data van de Millennium Cohort Study.
Uit het onderzoek bleek dat de kans dat een kind op vijfjarige leeftijd een goede intellectuele en emotionele ontwikkeling bereikt met 18 procent verminderde als hun vader vond dat hij ‘nauwelijks genoeg tijd’ met zijn kind doorbracht. Wanneer de vader wel voldoende quality time met zijn kinderen besteedt, presteerden de kinderen daarentegen beter. Denk aan samen tekenen, voorlezen of spelletjes doen.
In de praktijk vond 1 op de 6 vaders dat ze niet genoeg quality time met hun kind doorbrachten. Slechts één op de 20 moeders voelde hetzelfde. Desondanks werd er geen vergelijkbaar effect gevonden bij moeders. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk of het echt om een ‘vader’ gaat, of dat het om de rol van een tweede ouder, ongeacht diens geslacht, gaat. Enige voorzichtigheid bij de interpretatie van dit onderzoek is geboden.
Wil je meer lezen over vaderschap? Lees dan deze daily over de rol van vaderschap op hemzelf, de moeder en het kind.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties