Steeds meer verkeersborden van bamboe

The Optimist 19 feb 2021 Natuur & Milieu

In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het bamboe verkeersbord een goede aanpassing. De afgelopen jaren hebben meerdere gemeenten besloten om de welbekende aluminiumborden te vervangen door borden, gemaakt van deze snelgroeiende plant.

Onder andere Amsterdam, Zwolle, Rotterdam en Utrecht maken gebruik van dit duurzame alternatief. Bamboe absorbeert namelijk 400 kilogram CO2 per kubieke meter, terwijl aluminium per kubieke meter al snel 33.000 kilogram uitstoot. Daarnaast is bamboe gemakkelijk te recyclen en krijgt ieder versleten verkeersbord gewoon weer een volgende functie. Bijvoorbeeld als spaanplaat of als biomassa waarmee groene stroom kan worden opgewekt.

Minder ontbossing

Ook de productie van bamboeverkeersborden is CO2-neutraal. Dat wil zeggen dat het geen directe bijdrage levert aan de uitstoot. Daar komt bij dat het een van de snelstgroeiende planten ter wereld is; met een groei van 5 tot 20 centimeter per dag duurt het niet lang om bamboe te kunnen oogsten. Hierdoor wordt er meer geproduceerd op kleine schaal, waardoor er weinig plantages nodig zijn. Dat scheelt veel ontbossing. Eenmaal gevormd tot verkeersbord gaat het tot 30 procent langer mee dan aluminium, waardoor vervanging minder vaak nodig zal zijn. Wanneer de verkeersborden echter wél vervangen moeten worden, zijn er genoeg mogelijkheden om het stuk bamboe nieuw leven in te blazen. Ook is er tegen die tijd weer voldoende bamboe bijgegroeid, en is het geen harde klap voor de natuur.

Groeiende cyclus

Op de lange termijn zal de effectiviteit van de nieuwe verkeersborden waarneembaar zijn. Zodra er genoeg aluminium is vervangen door bamboe, zal dit een cyclus vormen van groeien, oogsten, produceren, plaatsen en omvormen tot een nieuw bruikbaar product.

Bron: Duurzaam Actueel
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met