Twee vliegen in één klap met autovrije zondag

The Optimist 15 dec 2018 Natuur & Milieu

Op zondag 1 oktober 1939 werd in ons land voor het eerst een autovrije zondag gehouden. Toen was dat dé oplossing voor het benzinetekort. Hier is de autoloze dag allang weer afgeschaft, maar in Ethiopië hielden ze hem afgelopen zondag voor het eerst. Dat meldt Het Nieuws van de Vooruitgang. Dit keer met een hele andere reden dan wij in 1939. Is de reden van de Ethiopiërs wellicht belangrijk genoeg om ook in Nederland de autoloze zondag weer in te voeren?

De minister van Volksgezondheid van het Oost-Afrikaanse land besloot een maandelijkse autoloze zondag in te stellen om luchtvervuiling terug te dringen. Ook moet zijn actie de Ethiopiers stimuleren om in beweging te komen, ten goede van de gezondheid. Met succes: op de wegen maakten auto’s plaats voor duizenden sportende mensen.

Drukke wegen autovrij

Wegen die anders zo druk zijn met auto’s, maar op zondag gevuld zijn met sportieve lui. Dat komt bekend voor. In Parijs is de autoloze zondag al jaren een begrip. Sinds dit jaar geldt dat zelfs voor de hele binnenstad. Eens per maand kunnen locals en toeristen genieten van de Franse hoofdstad zonder het drukke verkeer. Zo is het een stuk leuker om de Seine te beleven vanaf het naastgelegen asfalt.

Milieuzone

Als we kijken naar ons eigen land zien we in Rotterdam de milieuzone waardoor sommige oudere auto’s en vrachtwagens niet de binnenstad stad in mogen om de luchtkwaliteit van de stad te bewaken. Een autovrije zondag in de binnenstad van grote steden in de Randstad is misschien zo gek nog niet. Inwoners krijgen nog meer ruimte om zondags sportief naar buiten te treden en in één dag blijft de stad veel uitstoot bespaard. En volgens Milieudefensie geeft dat direct meetbaar resultaat. Daarbij is het een goede manier om mensen kennis te laten maken met het idee om de auto te laten staan. Kortom: een betere gezondheid door meer beweging en een minder vervuild milieu – twee vliegen in één klap.

Hoe denk jij over een autovrije zondag?

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

11 reacties op “Twee vliegen in één klap met autovrije zondag”

  1. Ik hoop dat het haalbaar is één autovrije zondag in het volgende jaar te realiseren.Het zal veel heibel geven voordat het zover is en enorm veel mensen aan het denken zetten, zeker ook achteraf. Na de autovrije zondagen in 1973 (?) is er nog jaren over doorgepraat.
    Voordat zo’n voorstel de lucht ingaat moet er goed gedacht worden over uitzonderingen:
    politie, brandweer, ambulances, verkeer naar Schiphol, medicijnbestelauto’s, noem maar op.
    Ik ben er heel erg voor.

  2. In grote steden en in de Randstad: serieus overwegen.
    Als er benzinetekort is (of dreigt te ontstaan) dan kan het ook een bijdrage leveren.
    In dunbevolkte gebieden en dorpen: gewoon de auto blijven gebruiken.

  3. Ik meen mij te herinneren dat die eerste autoloze zondag in oktober 1979 was. In 1939 waren er nauwelijks auto’s.

  4. Iedere zondag ‘n ander dorp of stad in Nederland een autoloze zondag laten organiseren. Bewustwording overal laten voelen.

  5. in het kader van CO 2 reducties; het terugdringen van verkeer en lawaai; het mensen laten nadenken wat ook zonder auto in de kern van het gezin- of met vrienden anders kan worden gedaan dan in een auto stappen lijken 4- 8 autoloze zondagen een welkome bijdrage voor een weerbaar milieu.
    Het gaat nog meer tot de verbeelding spreken als het RIVM met cijfers komt wat de effecten zijn. Tegenstanders zullen velen zijn, maar zij( recreatiebedrijven etc) kunnen dan ook heel creatief regionale( per fiets- lopend etc) acties ontwikkelen

  6. Ik leef in een land (Thailand) waarin ook op zondag de winkels (inclusief de supermarkten) zijn geopend. Iedere stad in Thailand is ook -en juist- op zondag een levendige stad. Dat ‘levendige’ is door het verkeer een beetje té levendig, namelijk voor wie het ongeluk treft dodelijk.
    Behave dat het openbare vervoer zou moeten blijven rijden (en zo gauw mogelijk op elektrische of andere ‘groene’ energie zou moeten overstappen) zou een ‘zondagse autostop het mogelijk maken om bevrijd van de heersende luchtvervuiling boodschappen te kunnen doen, een restaurant te bezoeken, en wat niet al (en dat “wat niet al” is in een béétje stad héél wat).

    Op precies dezelfde manier zou het in Nederland ook moeten gaan: geen zondagsluiting meer, en iedere zondag autovrij.

    Vooral in Nederland levert de verwoede automobilist (of dito motorrijder) aldus bijna niets in (niet althans dat hij daar nu niet meer op zondag kan winkelen; dat kon hij toch al bijna nooit en nergens.
    De voetganger (zowel in Thailand als in Nederland) krijgt met mijn voorstel één dag in week (namelijk op zondag) de ruimte en de rust terug die er de hele week zou zijn, als het privébezit van gemotoriseerde voertuigen niet een zo’n (te) grote vlucht had genomen.
    Nou ja, het is nu maandag; ik zie zondag aanstaande wel of mijn voorstel al is ingevoerd.

Geef een reactie