TuesDaily: doing Sumthing good

The Optimist 27 feb 2024 Natuur & Milieu

Via het platform Sumthing worden projecten die bijdragen aan het herstel van de natuur gefinancierd. Dit doen ze door donaties op te halen van bedrijven en particulieren. Anders dan veel andere organisaties die iets vergelijkbaars doen, laat Sumthing donateurs tastbaar en concreet zien wat er met hun donatie gebeurt. Gijs Schuringa richtte Sumthing twee jaar geleden met drie anderen op.

Mike Odenhoven – een van de andere oprichters – kwam op het idee toen hij een cadeau zocht voor de verjaardag van een vriend. ‘Die vriend wilde eigenlijk geen cadeau met een negatieve impact.’ Mike ging op zoek en kwam uit op een website waar hij bomen kon planten. Nadat hij had afgerekend, ontving hij direct een certificaat. ‘Eigenlijk is dat gewoon een betaalbevestiging, en geen bewijs dat er een impact is gemaakt.’

‘Wij vonden het eigenlijk heel gek dat je het effect van je donatie niet kan volgen. Met pakketjes weten we precies wat er gebeurt en op Instagram kan je exact zien wat je vrienden aan het doen zijn. Zoiets moet toch ook kunnen met de impact van donaties?’ Op zijn pc laat Gijs zien hoe Sumthing dat doet. ‘Wij zoeken naar projecten die écht impact maken en daar gaan we een samenwerking mee aan. Vervolgens krijgen zij toegang tot onze site en infrastructuur, dat scheelt hun tijd en geld, bovendien gaan wij op zoek naar donateurs.’ Hij laat zien dat je per donatie kan opzoeken wat een project met je donatie heeft gedaan. Dat is niet eenmalig, je kan je donatie volgen. ‘Het blijft dus bijvoorbeeld niet bij een foto van een net geplante boom in de Amazone. Na verloop van tijd zal je zien hoe daar een ecosysteem terugkeert.’

Sumthing is er niet alleen voor particulieren, ze willen een uitkomst bieden voor bedrijven die hun positieve impact willen vergroten. ‘De natuur heeft immers geen tijd. We moeten daarom zo snel mogelijk ook positieve impact maken.’ Hij laat een voorbeeld zien van een bedrijf dat natuurlijke zonnebrand verkoopt. ‘Reguliere zonnebrand is slecht voor het koraal. Dit bedrijf voorkomt niet alleen dat het koraal verder verdwijnt, door positieve impact te koppelen aan hun verkopen dragen ze actief bij aan de terugkeer van het koraal!’ Hij laat op hun website zien hoe zij met Sumthing inzichtelijk maken wat hun donaties betekenen. ‘Wij zijn natuurlijk wel kritisch op de bedrijven waar we mee samenwerken. Het is belangrijk dat bedrijven ook hun negatieve impact minimaliseren, om het te hebben over het maken van een positieve impact.’

Sumthing is een social enterprise, gestructureerd volgens de principes van Steward Ownership. Het verdienmodel is simpel: 5/6e van het geld dat je uitgeeft gaat direct naar het project. Die projecten betalen zelf niks om op het platform te staan. Het overige geld vormt de Sumthing Fee, oftewel hun omzet. Daarmee bouwen zij het platform waardoor donaties volgbaar zijn. Het Steward Ownership zorgt ervoor dat de missie altijd op de eerste plek blijft staan. Door middel van gemaximaliseerde rendementen wordt het bedrijf langzaam van zichzelf, en worden toekomstige winsten geïnvesteerd in de missie.

Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje op de site van Sumthing!

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie