The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Milieu Centraal heeft opnieuw beoordeeld welke keurmerken het beste zijn. Inmiddels zijn er bijna honderd keurmerken op de markt en nog altijd komen daar logo’s bij. Slechts tien keurmerken zijn volgens Milieu Centraal topkeurmerken die in aanmerking komen om duurzaam boodschappen te doen.
Dat blijkt uit de nieuwe beoordeling van beeldmerken op voeding die was uitgevoerd door Milieu Centraal. Volgens Kirsten Palland van Milieu Centraal stellen de keurmerken hoge eisen aan milieu, eerlijke handel en dierenwelzijn. Ook hun controle is goed. ‘De keurmerken helpen om makkelijker een bewuste keuze te maken in de supermarkt. Al blijven er altijd verbeterpunten mogelijk’, zegt Palland.
Nog steeds komen er nieuwe duurzaamheidslogo’s voor voeding op de markt. Palland: ‘Opvallend is dat er vooral in de productgroep vlees veel nieuwe duurzaamheidslogo’s bij zijn gekomen.’ Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vroeg de milieuorganisatie om alle keurmerken en bedrijfslogo’s langs de meetlat te leggen. Milieu Centraal scherpte daarvoor de eisen aan.
Top 10 keurmerken:
• ASC
• Beter Leven 2 en 3-sterren
• Demeter
• EKO
• Europees keurmerk voor biologisch
• Fairtrade
• MSC
• On the way to PlanetProof
• Rainforest Alliance
• UTZ
In 2016 bevatte de lijst nog elf topkeurmerken. Het keurmerk RSPO voor producten met duurzame palmolie viel af, omdat je het keurmerk nauwelijks tegenkomt op producten in de supermarkt. ‘Voor inkopers blijft het wel belangrijk om voor RSPO te kiezen. Gelukkig voldoet ruim 90 procent van alle palmolie in de Nederlandse voedingsindustrie aan de eisen van RSPO’, weet Palland.
In totaal werden 95 beeldmerken getoetst op hoe streng hun eisen zijn op milieu, eerlijke handel en dierenwelzijn, op controle en transparantie. Milieu Centraal stelt bovendien dat de methodiek is aangescherpt. ‘Zo is de toetsing van controle uitgebreid. Aspecten, als continue verbetering van de eisen die gesteld worden en de verantwoordelijkheid voor de hele keten van boer tot klant, zijn deze keer meegenomen.’
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties