The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
‘Geluk voor altijd’, ‘ultieme ontspanning’ en liefde: alle drie te koop voor slechts 5 euro bij een grote drogisterijketen. In shampoo-vorm weliswaar, maar toch geen geringe beloftes.
Op mijn metrohalte in Rotterdam keek niemand echt verrast naar de kleurrijke poster die de zoete belofte de wereld in gooide. Het valt misschien ook niet meer op tussen de reclames waarin overhemden je klasse geven, een SUV de eigenaar sportief maakt en een deodorant ervoor zorgt dat alle vrouwen zich als hongerige wolven op je storten.
Toch begon iets in mij te knagen. Want als vleesvervangers qua naamgeving niet mogen lijken op vleesproducten (zie de lopende juridische discussie over ‘kipstuckjes’ en ‘plantspekjes’), waarom mogen in alle reclames woorden die van oudsher werkelijk diepere waarden aanduiden dan wel vrijelijk worden gebruikt? Moeten wij als maatschappij termen als ‘liefde’ en ‘geluk’ niet een beetje beter beschermen?
En wat kun je als mens hiertegen doen?
Mag je een drogisterij of shampoo-fabrikant aanklagen als je maar niet ontspant door je shampoo? Mag je de autofabrikant aanklagen als je bierbuik maar niet verdwijnt nadat je die SUV hebt gekocht?
Ik weet ook niet wat je als individu moet doen in dergelijke situaties, maar in de tussentijd zou ik maar niet naar ‘geluk, ontspanning en liefde’ zoeken in flesjes shampoo. Het is maar een tip.
Wouter de Koning, auteur bij uitgeverij Boven Peil
Dit is de vierde column uit de nieuwe reeks getiteld ‘SunDaily’: korte verhalen van mensen die anderen inspireren met een zondagsverhaal.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties