Plastic muntjes op festivals in de ban

The Optimist 8 jul 2021 Natuur & Milieu

Festival finance bedrijf Moneycomb stopt als eerste in de evenementenbranche met het aanbieden van plastic muntjes als betaalmiddel. Vanwege efficiëntie, duurzaamheid en hygiëne gaan ze over op digitale betaaloplossingen.

Moneycomb vindt plastic munten niet meer van deze tijd. Als financiële partner ondersteunt het bedrijf evenementen met de betalingen van onder andere consumpties. Denk aan evenementen zoals TT-Assen, Het Amsterdams Verbond en De Libelle Zomerweek.

Uit onderzoek blijkt dat er volop voordelen zitten aan contactloos betalen. Om te beginnen gaan de kosten van de eventorganisator naar beneden. Zo is er minder hardware, transport en personeel nodig en is er een betere controle op de voorraad. Bovendien bestellen mensen die contactloos betalen vaker en blijven ze tot later in het evenement bestellen. Ook is deze manier eerlijker tegenover de consumenten, aangezien zij niet thuiskomen met ongebruikte muntjes.

Een andere reden om te stoppen met plastic muntjes is omwille van de duurzaamheid. Grote festivals bestellen per evenement tot wel 1,5 miljoen plastic muntjes, die het milieu geen goed doen. Door over te gaan op enkel contactloos betalen, draagt het bedrijf bij aan een duurzamere toekomst.

Ook de hygiëne is een belangrijke factor om over te stappen naar contactloos betalen. Uit onderzoek van de Universiteit van Arizona blijkt dat bacteriën tot wel 48 uur overleven op mobiele telefoons. Tijdens evenementen houden bezoekers vervolgens weer de muntjes vast om te betalen. Met de coronapandemie is het het belang van contactloos betalen alleen maar toegenomen.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie