In plaats van bijtend zout gebruiken onderzoekers iets anders om wegen te ontdooien

The Optimist 6 jan 2020 Natuur & Milieu

Strooien met natriumchloride (beter bekend als zout) is een belangrijke methode om de wegen begaanbaar te houden in de winter. Het verlaagt het vriespunt van ijs, waardoor het sneller smelt en de wegen veiliger worden. Maar kan het ook milieuvriendelijker? Binnenkort waarschijnlijk wel.

Voorlopig is er nog geen sprake van barre winterse taferelen; als het zover is, rukken de strooiwagens weer massaal uit om zout te strooien. Al dat zout kan schadelijk zijn – het tast niet alleen bestrating, beton en staal aan; het kan ook in meren, rivieren en beken terechtkomen of in ons grondwater sijpelen, de watervoorraden vervuilen en het waterleven bedreigen. Er zit mogelijk zelfs schadelijk PFAS in strooizout. Toch nam het gebruik ervan over de afgelopen jaren toe. Gelukkig komt er een alternatief aan: een beetje hergebruik van landbouwafval kan het probleem helpen verminderen.

Onderzoekers van de Washington State University hebben een manier ontwikkeld om druivenschillen en ander afval zoals suikerbietbladeren of ‘appelmoes’ (dat wat overblijft na het persen van appels voor cider of sap) om te zetten in een oplossing die strooizout effectiever maakt, zodat elke weg minder nodig heeft. Dit betekent dat minder strooizout onze waterwegen binnendringt en ons asfalt, onze bruggen en onze auto’s aantast.

De methode van de onderzoekers om van landbouwafval een ijsbestrijdingsoplossing te maken, is met name effectief in Alaska, waar de temperatuur vaak te laag is om strooizout te laten werken. Met behulp van pioenbladeren, wat een belangrijk product is in deze Amerikaanse staat, creëerden de onderzoekers een niet-toxische oplossing van chemicaliën die kan worden toegevoegd aan gewone pekel.

Het resultaat is een oplossing die effectiever is als ijsbestrijder dan traditioneel strooizout, waarbij ook nog eens minder natriumchloride wordt gebruikt. Zo wordt niet alleen landbouwafval hergebruikt, maar we maken ook minder afval bij de productie van strooizout en brengen minder schade toe aan de wegen en het milieu. Laat de sneeuw dan maar komen!

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie