Opmerkelijke Fairtrade-campagne: kinderuitzendbureau

The Optimist 17 apr 2023 Samenleving

Fairtrade Nederland onderzocht hoe Nederlanders denken over kinderarbeid. Met het fictionele Kidworks uitzendbureau vraagt de organisatie aandacht voor kinderarbeid in de katoenteelt.

Kidworks: Hét uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar!’ Het idee van zo’n uitzendbureau voor kinderen is choquerend, en dat is precies de bedoeling. Wie iets dieper graaft, komt erachter dat het fictieve uitzendbureau onderdeel is van een campagne van Fairtrade Nederland.

Katoenboeren

Omdat katoenboeren die onder de armoedegrens leven niet genoeg betaald krijgen voor hun katoen, zijn ze vaak afhankelijk van hun kinderen om extra inkomen te genereren. Hierdoor kunnen de kinderen niet naar school. Het wordt een vicieuze cirkel, want kinderen die niet naar school kunnen, blijven in de armoede achter.

Fairtrade werkt aan het voorkomen en bestrijden van kinderarbeid door onder andere betere betalingen en bewustwording onder boeren te bevorderen. Met Kidworks wil Fairtrade Nederland aandacht vragen voor de verbetering van de omstandigheden van katoenboeren en hun gezinnen. Door het probleem dichter bij huis te brengen, kunnen mensen zich achter de oren gaan krabben. Waarom wordt kinderarbeid in andere landen eerder gedoogd?

‘Van de ruim 1000 respondenten gaf meer dan 66 procent aan schaamte te ervaren als ze denken aan kinderarbeid in Nederland.’

Onderzoek

Fairtrade Nederland deed onderzoek naar hoe Nederlanders tegen kinderarbeid aankijken. Van de ruim 1000 respondenten gaf meer dan 66 procent aan schaamte te ervaren als ze denken aan kinderarbeid in Nederland. Daarentegen gaf ook ruim de helft toe dat ze er niet op letten of de kledingmerken die ze kopen zich inzetten tegen kinderarbeid.

Uit het onderzoek komt naar voren dat zestig procent van de Nederlanders meer zou willen betalen voor eerlijke en duurzame katoenproducten. Het is dus belangrijk dat er meer van deze producten op de markt komen. Op dit moment is slechts 0,07 procent van het katoen wereldwijd Fairtrade-gecertificeerd en de organisatie zet zich, met onder andere de Kidworks-campagne in, om dit aandeel te vergroten.

Bron: Fairtrade Nederland
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie