The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Het Bonnefantenmuseum voor beeldende kunst in Maastricht heeft een omvangrijke tentoonstelling. Vanaf 30 november presenteert het Limburgse museum Someone in my House van de Amerikaanse kunstenaar David Lynch (1946), het boegbeeld in de internationale film- en tv-industrie door zijn excentrieke beeldmateriaal en scènes.
Lynchs doorbraak ontstond mede door de serie Twin Peaks begin jaren negentig in samenwerking met Mark Frost. Zijn werk als beeldend kunstenaar is veel minder bekend. Lynch benadrukte volgens het Bonnefantenmuseum dat hij zichzelf boven alles ziet als beeldend kunstenaar. Aanvankelijk wilde hij gewoon kunstschilder worden. Lynch kwam tijdens zijn studie aan de kunstacademie toevallig in aanraking met het medium film, waarmee de basis werd gelegd voor zijn carrière als filmregisseur.
Naast zijn werk als regisseur is Lynch altijd actief gebleven als beeldend kunstenaar en heeft hij in de afgelopen decennia een grenzeloos oeuvre gecreëerd van onder meer schilderijen, tekeningen, litho’s, foto’s, lampsculpturen, muziek en installaties. Een oeuvre dat tot nu toe nog maar zelden is belicht en in musea werd getoond. Met ruim 500 werken brengt het Bonnefantenmuseum de eerste Nederlandse museumpresentatie van Lynch zijn beeldende oeuvre.
In samenwerking met David Lynch toont het Bonnefanten een overzicht van het kunstenaarschap van Lynch. De tentoonstelling omvat schilderijen, foto’s, tekeningen, litho’s en aquarellen uit de jaren 60 tot heden, unieke tekeningen op luciferboekjes uit de jaren 70, schetsboektekeningen uit de jaren 60/70/80, zwart-wit foto’s uit verschillende periodes, waaronder de Snow Men-fotoserie (1993), cartoons uit de serie The Angriest Dog in the World (1982-1993), audiowerken en een aantal korte films uit 1968-2015. Voor het eerst sinds het ontstaan in 1967, zal daarnaast het allesbepalende academiewerk Six Men Getting Sick (Six Times) in een museumtentoonstelling te zien zijn, aldus het museum.
‘Anders dan het werk van Lynch doet vermoeden, is de kindertijd van de kunstenaar en filmmaker gelukkig en liefdevol geweest. Lynch groeit op met reislustige ouders en leidt op jonge leeftijd een nomadenbestaan, een voor hem idyllische en veilige omgeving. Van jongs af aan werd hij aangemoedigd om zich creatief te ontplooien. Kleurboeken waren daarbij uit den boze en eigen verbeelding gebruiken was het credo’, weet het museum.
Uiteindelijk komt Lynch op de Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Philadelphia terecht om schilderkunst te studeren. Hier ontwikkelt Lynch zijn artistieke vocabulaire en thema’s die blijvend aanwezig zijn in zijn werk. Daar ligt dan ook de voedingsbodem voor zijn eerste mixed-media installatie met stop-motion film Six Men Getting Sick (Six Times) (1967), die de basis vormde naar zijn eerste speelfilm, Eraserhead (1977). Het overige repertoire van Lynch met onder meer Dune (1984), Blue Velvet (1986) en Mulholland Drive (2001) behoren inmiddels tot moderne filmklassiekers, waarbij het geluid altijd een net zo belangrijke positie inneemt als het beeld.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties