The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Iedereen kent de Kindertelefoon wel: de telefoonlijn waar kinderen terecht kunnen met zorgen of problemen. Hun ouders daarentegen hadden niet zo’n hulpnummer, maar op initiatief van een groep hulpverleners en vrijwilligers is die er nu wel.
Lisette Reuvers bedacht de Oudertelefoon samen met drie andere vrijwilligers van de Nationale Denktank, een stichting die onderzoek doet naar maatschappelijke problemen. ‘We dachten: als kinderen een telefoonlijn hebben, waarom ouders dan niet?’ Toen het team hoorde dat de Kindertelefoon vaker werd gebeld tijdens de coronacrisis, besloten ze de Oudertelefoon in het leven te roepen.
Inmiddels zijn er dertig vrijwilligers aan de organisatie gebonden. Zij worden opgeleid door gesprek-experts en andere hulpverleners. De enige eis is dat de vrijwilligers een achtergrond hebben in de zorg, het onderwijs of de pedagogiek.
De onderwerpen waar ouders over bellen zijn erg uiteenlopend. ‘We houden het laagdrempelig en zijn er in eerste instantie voor ouders die een luisterend oor nodig hebben, onzeker zijn of ergens over twijfelen.’
Gezinspedagoog en opvoeddeskundige Lieneke Jooren vertelt aan RTL Nieuws dat het de afgelopen decennia steeds lastiger is geworden voor ouders om op een laagdrempelige manier ondersteuning te krijgen. ‘Er is veel wegbezuinigd. Neem nou de cursussen die ouders op scholen kregen, of van die themabijeenkomsten over bijvoorbeeld grenzen en regels stellen. Die waren er in de jaren 90 volop, maar nu steeds minder.’
Wegens het succes gaan Reuvers en de vrijwilligers ook na de coronacrisis door met het initiatief. ‘Die onzekerheid en die kleine of grote zorgen gaan niet weg als corona vroeg of laat is verdwenen.’
Bron: RTL NieuwsJe moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Ik las abusievelijk ouderentelefoon, voor (eenzame) ouderen die een luisterend oor nodig hebben of ergens over twijfelen. Zou op zich ook nog wel een idee zijn. Ook de vrijwilligers voor deze lijn zouden uit de zorg of sociaal domein kunnen komen.