MonDaily: Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel

The Optimist 15 apr 2024 Gezondheid

Maar liefst 20% van de Nederlanders nam deel aan de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die dit jaar plaatsvond van 4 t/m 10 maart. Dit is een recordaantal deelnemers sinds de start van de jaarlijks terugkerende campagne in 2018. Dit ondanks felle tegengeluiden en boerenprotesten. De week wil mensen bewust maken van hun eetpatroon en inspireren om meer plantaardig te eten.

De campagne werd in de eerste week van maart breed uitgedragen. Zo vond het zijn plek naar supermarkten, bedrijf- en schoolkantines, restaurants, radio, tv, kranten en online. De campagne werd dit jaar gesteund door 52 partners. Die hielpen tijdens deze week bewustzijn te creëren over de impact van vlees en zuivel en deelden op een laagdrempelige manier inspiratie over meer plantaardig eten. En met succes: ruim 66% van de Nederlanders geeft aan in de afgelopen maand iets gezien of gehoord te hebben over het minder eten van vlees en zuivel.

Protest en kritiek

Tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel vonden dit jaar boerenprotesten plaats. Een aantal boeren ging per tractor langs bij supermarkten die deelname aan de campagneweek. Ook riep actiegroep Farmers Defence Force consumenten op tot een boycot van de deelnemende supermarkten. Ondanks deze toenemende polarisatie en de negatieve publiciteit geeft het overgrote deel van de Nederlanders (79%) aan positief of neutraal te staan tegenover over de Week Zonder Vlees & Zuivel. Deze percentages zijn in lijn met de trend van de afgelopen zes jaar. Stichting Week Zonder Vlees zoekt de verbinding en wil een bron van inspiratie zijn.

Effect campagne 

Verschillende initiatieven door heel het land boden inspiratie rondom meer plantaardig eten. Zo deden verschillende studentenverenigingen, scholen, sportkantines en ook het ziekenhuis Amsterdam UMC mee. In het UMC konden patiënten, bezoekers en medewerkers kiezen uit een groot assortiment aan maaltijden zonder vlees en zuivel. Van de mensen die deelnamen aan de Week Zonder Vlees & Zuivel gaf vier op de vijf deelnemers aan van plan te zijn om na campagneweek minder (71%) of helemaal geen (9%) vlees meer te eten. Voor het eten en drinken van zuivel is het effect iets minder groot: drie op de vijf geven aan van plan te zijn minder (50%) of helemaal geen (9%) zuivel meer te eten en drinken. De campagne overtuigt dus bijna 2 miljoen mensen om flexitarisch te eten. Dit blijkt uit onderzoek van Norstat. Zij keken tussen 11 en 19 maart naar de effecten van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie