Leren voor een verschuiving van ‘‘zorg’’ naar ‘‘gezondheid en preventie’’

The Optimist 4 okt 2024 Gezondheid

In Nederland is een Beter Gezond-programma gestart om een verschuiving van ‘‘zorg’’ naar ‘‘gezondheid en preventie’’ mogelijk te maken. Minimaal dertigduizend zorgprofessionals in 42 ziekenhuizen worden daarvoor getraind in het voeren van leefstijlgesprekken en doorverwijzen van patiënten naar passende regionale en lokale leefstijlspecialisten. Het leerprogramma is mogelijk gemaakt door een samenwerking van de AFAS Foundation, de Academische Alliantie van het Radboud Universitair Medisch Centrum, het Maastricht Universitair Medische Centrum en de Vereniging Arts en Leefstijl.

De zorg in Nederland staat onder grote druk vanwege toenemende vergrijzing, hoge werkdruk en personeelstekorten. Bertine Lahuis, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Radboud UMC, maakt zich dan ook ernstig zorgen over de uitdagingen in de zorgsector. Hij licht zijn zorgen toe: ‘Nu al worden jaarlijks 14 miljoen mensen gezien door artsen en 8,5 miljoen daarvan behandeld. De voortdurende toename van patiënten, voortkomend uit een maatschappij met veel ongezonde gewoonten en chronische ziekten, legt een grote druk op onze zorgprofessionals. We moeten daarom investeren in goede programma’s met meer nadruk op preventie en een gezonde leefstijl om ziekten te voorkomen en de algehele gezondheid van de bevolking te verbeteren. Onze Academische Alliantie met Maastricht UMC+ helpt hier dan ook bij. De alliantie vormt een stevige basis om het nieuwe zorgprogramma verder te ontwikkelen en deze innovatie landelijk mogelijk te maken in alle ziekenhuizen in Nederland. Samen werken we aan gezond leven voor iedereen. ’

Effectieve gesprekstechnieken

Het leerprogramma ‘‘Beter Gezond’’, dat is ontwikkeld in het Nijmeegse Radboud UMC, omvat een interactieve e-learning in leefstijlgeneeskunde en effectieve gespreksvoering voor zorgverleners, gevolgd door VR-gesprekstraining met AI-gestuurde simulatiepatiënten. Deze training leert zorgverleners effectieve gesprekstechnieken en helpt hen bij het herkennen van barrières, zoals schuldproblematiek of laaggeletterdheid. Het systeem is dermate geavanceerd dat de virtuele patiënt reageert op de woorden, waardoor zorgverleners direct leren wat wel en niet effectief is in hun gesprekken.

Na het volgen van de e-learning voor kennis en de VR-gesprekstraining voor praktische vaardigheden, kunnen zorgverleners patiënten eenvoudig doorverwijzen via het online platform  ‘‘Beter Verwijs’’. Dit platform maakt doorverwijzing naar leefstijlspecialisten in het paramedisch domein mogelijk, zoals een leefstijlcoach, diëtist en stoppen-met-roken-programma. Daarnaast kunnen patiënten ook worden doorverwezen naar hulpverleners in het sociaal domein, zoals een welzijnscoach en schuldhulpverlener.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie