Klimaatneutraal consumeren. Willen we dat wel?

The Optimist 2 okt 2018 Natuur & Milieu

Ons koopgedrag heeft impact op het klimaat. De helft van de mensen die dit leest is zich daar bewust van, maar de daad bij het woord voegen blijkt een ander verhaal. Willen we eigenlijk wel klimaatneutraal worden? En hoe doen we dat dan precies?

Volgens onderzoeksresultaten van Climate Neutral Group is 50 procent van de Nederlandse consumenten zich bewust van de impact die alledaagse producten hebben op het klimaat. Dat is een mooi percentage, maar uit het onderzoek blijkt ook dat slechts bij een heel klein deel van de Nederlanders de klimaatimpact van een product een doorslaggevende factor is bij hun supermarktaankopen. De intentie zit dus bij de helft van de consumenten wel snor, alleen het gedrag blijft achter.

Ver-van-mijn-bed-show

Maar waarom blijft dit gedrag achter? Vinden we het klimaat wel echt zo belangrijk? Een mogelijke verklaring is hoe we tegen het probleem aankijken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de helft van de consumenten zich zorgen maakt over de gevolgen van klimaatverandering voor Nederland, maar 60 procent van de consumenten maakt zich zorgen voor de volgende generaties. Wellicht blijft ons gedrag niet meer achter wanneer we het klimaat een probleem van onze generatie maken. Dan is het geen ver- van-mijn-bed-show meer en is de kans wellicht groter dat consumenten hun koopgedrag aanpassen.

We hebben hulp nodig

Volgens de consument is het met name aan fabrikanten om als eerste actie te ondernemen. Driekwart van de consumenten is van mening dat bedrijven hun producten klimaatneutraal moeten maken. Het lijkt erop dat de consument over het algemeen graag aan zijn handje meegenomen wil worden. Zo worden biologische producten tegenwoordig duidelijk tentoongesteld in de schappen van de supermarkt. Met klimaatneutrale producten is de consument aanmerkelijk minder goed bekend, voor maar zes procent is het klimaat een doorslaggevende factor bij aankoop. We vinden het lastig om klimaatbewuste keuzes te maken, omdat niet duidelijk is vermeld wat de klimaatimpact van producten is. Een keurmerk is hiervoor een goede oplossing. Tweederde van de Nederlanders vindt het belangrijk dat op de verpakking van een product af te lezen is wat de klimaatimpact is.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

2 reacties op “Klimaatneutraal consumeren. Willen we dat wel?”

  1. Een ander voordeel van verantwoord (klimaatbewust, fair trade, biologisch) boodschappen doen is ook dat je veel minder keus hebt en dus vlotter klaar bent. Van veel producten zoals zuivel, thee, schoonmaakmiddelen, zoutjes, enz. is de keus onzinnig groot. Gevolg is dan dat er veel meer weggegooid moet worden dan nodig is.

  2. Vond het bijzonder teleurstellend dat er in de winter geen Hollandse biologische appels/ uien e.d. te koop waren; blijkbaar was het goedkoper om ze van ver in te laten vliegen dan dat ze in een Nederlandse koelcel bewaard werden. Wat is het beste alternatief hiervoor?

    Lees het graag, dank.

Geef een reactie