Jongeren bouwen mee aan publieke ruimte

The Optimist 13 jun 2025 Samenleving

Onderzoekers hebben een nieuwe applicatie ontwikkeld voor het ontwerpen van publieke ruimten. Met Youth Engagement and Environment Tool (YET) kunnen jongeren hun ideeën en droombeelden delen en zo buurten vormgeven.

YET is gerealiseerd door Vital Cities Howest, het impactlab van Howest dat veel expertise heeft in de ontwikkeling van leefbare publieke ruimte. Volgens Lore Cuypers, coördinator van Vital Cities, is het belangrijk om de jonge populatie bij de herinrichting van publieke ruimtes en de eigen leefomgeving. Immers is één op drie Vlamingen jonger dan 30.

YET stelt jongeren in staat om op een toegankelijke en visuele manier hun ideeën te delen over publieke ruimte. ‘Via de app kunnen ze beelden maken van de omgeving, elementen toevoegen, eigen creaties samenstellen – al dan niet met behulp met artificiële intelligentie – en dit alles op een kaartje pinnen. Op die manier kunnen ze een antwoord bieden op ruimtelijke vraagstukken in hun buurt en in dialoog treden met beleidsmakers, planners, praktijkwerkers’, zegt Cuypers.

Ook omgekeerd zijn er mogelijkheden. Steden, scholen of organisaties kunnen ook zelf een uitdaging op de app plaatsen, zoals de herinrichting van een park of een speelplaats. Daarnaast kan er ook een digitale vragenlijst op worden gemaakt om jongeren vragen te stellen over hun beleving en gevoel van veiligheid bijvoorbeeld. Dit zou waardevolle informatie kunnen bieden  aan beleidsmakers, directieteams of ontwerpers.

Bijzonder is dat de tool voor diverse doelgroepen en -einden beschikbaar is. Thijs Pirmez van Howest, die de app ontwikkelde, vertelt dat YET multi-inzetbaar is. ‘Naast lokale besturen is de app ook interessant voor Europese onderzoeksprojecten rond smart cities én ook de individuele burger kan er gebruik van maken. Wie zijn idee kwijt wilt over publieke ruimte in zijn buurt, is welkom om dit via YET te doen.’

Bovendien is YET ook inzetbaar in het secundair onderwijs. ‘We bieden een educatief pakket aan voor de derde graad, gekoppeld aan de vakken zoals aardrijkskunde. De lesinhoud sluit aan bij de duurzaamheidsprincipes van de Vlaamse overheid en bij de eindtermen, waardoor jongeren niet alleen actief participeren, maar ook kritisch leren denken over ruimtelijke ontwikkeling’, besluit Cuypers.

Voor meer informatie, klik hier.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie