The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Innovatie en technologie zijn niet weg te denken uit de mode-industrie. Gelukkig maar, want er valt veel te winnen. Technologie consultant Janna Dekker licht een tipje van de innovatieve sluier op.
DOOR: JANNA DEKKER
Tien procent van de wereldwijde broeikasgasuitstoot wordt veroorzaakt door de productie van kleding en schoenen. De oplossing voor dit probleem komt misschien uit een onverwachte hoek. Normaal gesproken denk je bij kleding en sinaasappels, zeewier, maisresten of appels waarschijnlijk aan vlekken. De afgelopen jaren hebben grote en kleine pioniers in de modewereld juist dit soort producten gebruikt als materialen om nieuwe en hippe items te maken. Zo is er op het gebied van leer al veel vooruitgang geboekt. Je leest er meer over in ons artikel Ethische leervervangers.
Blockchain is een systeem dat transacties vastlegt. Denk aan betalingen of het uitwisselen van belangrijke documenten. Door de online aard van blockchain is een derde controlerende partij overbodig en worden transparantie en onafhankelijkheid bevorderd. Blockchain helpt met het transparanter maken van de productie- en transportketen van jouw kleding. Denk aan het creëren van transparantie over de oorsprong oftewel de plek waar jouw kleding gemaakt is, het gebruikte materiaal, het transport et cetera.
Jongens en meisjes die zichzelf influencer noemen, spelen een prominente rol in het promoten van mode. Zo worden ze hiervoor veelvuldig ingezet door merken. Hun vele (jonge) fans zien hen als een voorbeeld en zijn geneigd hun doen, laten en dragen na te bootsen. Maar wat als zo’n influencer een misstap maakt, door bijvoorbeeld dronken achter het stuur kruipen? Met een ‘virtual influencer’ zal dit niet snel gebeuren. Deze influencer is gemaakt door een computer en bestaat alleen virtueel. Hierdoor heb je volledig in de hand hoe en wat ze precies promoten. Van slechte invloed zal bij deze influencer geen sprake zijn. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor meer diversiteit en minder druk op jonge volgers die zich momenteel blindstaren op de (neppe) droomwereld van hun favoriete influencers.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties