Honger en voedselverspilling getackeld met soepen

The Optimist 6 dec 2019 Samenleving

Drie grote organisaties zijn een bijzondere samenwerking gestart. Het project moet honger door armoede en voedselverspilling tegengaan. De partijen creëren hiermee ook banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

‘Een kom voor jou is ook een kom voor de voedselbank bij jou in de buurt’, luidt het one-for-one principe van de samenwerking. De drie initiatiefnemers, Social enterprise Soupalicious, Unilever en VoedselBanken Nederland (VBN), hebben met dit project inmiddels al een miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle soep wordt gemaakt van geredde groenten en reststromen.

Voorzitter van Voedselbanken Nederland, Leo Wijnbelt verwacht dat het aantal klanten van de voedselbanken de komende jaren blijft groeien. ‘Voor ons is dit een belangrijk project. Het is een manier om onze klanten te voorzien van hoogwaardige producten vol verse groenten.’

De sleutelfiguur binnen de samenwerking is Soupalicous. Zij verkopen soepen aan verschillende bedrijven, cateraars, overheden en gemeenten. De samenwerking met Unilever en VBN leverde naast een miljoen kommen gedoneerde soep, ook zo’n twintig betaalde banen op. Daarnaast werd tweehonderdduizend kilo goede groenten gered van vernietiging sinds de oprichting in 2015.

Per dag worden zo’n 1.500 kommen soep gedoneerd aan de voedselbank. Soupalicous en Unilever streven ernaar om de verkoop binnen drie jaar dusdanig te laten groeien, dat de voedselbanken een miljoen kommen per maand mogen ontvangen.

Het antwoord

Soupalicious oprichter en directeur Milco Aarts, was dertig jaar journalist en merkte hoe onze samenleving steeds jachtiger werd. Regelmatig stelde hij zichzelf de vraag: ‘Wat kunnen we eigenlijk nog samen?’ Soupalicious is het antwoord. Zij hebben ook maar één boodschap en dat is die van de pay off: ‘It’s all about sharing…’, zegt Aarts tegen Duurzaam Ondernemen.

‘Van cateraars tot grote bedrijven, van kleine restaurants tot grote congrescentra, advocaten en werknemers van sociale werkplaatsen. Ze zijn allemaal enthousiast en kopen onze soepen. Boeren, kwekers, groothandels en groentesnijders geven ons hun reststromen.’ Ook producenten doneren ingrediënten en transporteurs rijden gratis.

Passende oplossing

Managing Director van Unilever Eveline Nederlof ziet met deze samenwerking de mogelijkheid om het bedrijf te laten groeien. ‘Dat past zowel binnen ons strategisch kader en draagt tegelijkertijd bij aan positieve veranderingen voor maatschappij en milieu. De sociale missie van Soupalicious sluit aan bij de doelstellingen van Unilever om vanuit onze activiteiten duurzaamheid, inclusiviteit en welzijn te verbeteren.’ Ze ondersteunen dit initiatief niet alleen met producten, maar ook met hun kennis en expertise in marketing en R&D voor de groei van Soupalicious. Tevens geeft de samenwerking de mogelijkheid aan Unilever om in te spelen op de groeiende vraag naar koelverse soepen. Nederlof: ‘Door de samenwerking met Soupalicious hebben wij nu een mooie en passende oplossing voor onze klanten.’

Bron: Duurzaam Ondernemen
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie