The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT bedachten een oplossing voor het irritante geluid dat vliegende drones maken. Deze technologie kan ook op voertuigen zoals boten worden toegepast om lawaai te verminderen en de werking te verbeteren.
De buurman die op zondagochtend het gras maait, motoren door de straat en sinds de laatste jaren misschien ook een drone die over het park vliegt. Geluidsvervuiling is een vervelend probleem dat steeds vaker voor komt. In Nederland moeten eigenaren van drones aan een aantal eisen voldoen voor ze die de lucht in mogen laten. Zolang ze zich aan de regels houden, mogen burgers recreatief met drones vliegen en dit kan geluidsoverlast veroorzaken. Onderzoekers aan MIT bedachten hier een oplossing voor die ook op grotere schaal kan worden ingezet.
De propellers van deze kleine vliegende apparaten produceren een hard geluid. Dit komt doordat ze geluidsgolven in de lucht creëren. MIT heeft een verbetering voor die technologie bedacht: het vervangen van de rechte propellerbladen door ringvormige bladen. De geluidsgolven zijn bij het standaard drone-ontwerp geconcentreerd bij de punt van de rechte propellerbladen. Dankzij de ringvormige bladen zijn de trillingen beter verdeeld waardoor ze sneller kunnen verdwijnen en dus minder geluid genereren.
Het is geen compleet geluidstil ontwerp, maar het reduceert wel significant de frequenties die hoorbaar zijn voor het menselijk oor, met name tussen de 1 en 5 kHz, en daarbij doet het niet af aan de kracht van de propellers.
Deze technologie kan ook worden toegepast op bootpropellers. Propellerbedrijf Sharrow Marine experimenteert al met ringvormige bladen. Deze verlagen het geluidsniveau volgens de fabrikant met maar liefst 80 procent. Het ontwerp is niet alleen stiller, maar ook efficiënter en dus zuiniger. De boot krijgt een betere actieradius voor dezelfde rotatiesnelheid en 50 procent meer stuwkracht. Momenteel is het enige nadeel dat deze propellers tien keer zo duur zijn als de standaardversie.
In de toekomst zijn drones niet uit de lucht weg te denken. Ze zullen worden ingezet voor pakketbezorging en misschien als hulptroepen op plekken die voor mensen moeilijk te bereiken zijn. De ontwikkeling van stillere propellers is dus een belangrijke stap. Verder onderzoek zal moeten uitwijzen op welke schaal deze technologie nog meer kan worden toegepast, zoals bijvoorbeeld in de vliegtuigbouw.
Bron: MIT
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties