FriDaily: Liverpool bouwt ’s werelds grootste getijdencentrale

The Optimist 17 mei 2024 Natuur & Milieu

De rivier de Mersey en de Baai van Liverpool wil deze Engelse stad gebruiken om voor de rest van het Verenigd Koninkrijk klimaatneutraal te zijn. Daarom is de Liverpool City Region de planningsfase ingegaan om de grootste getijdencentrale ter wereld te bouwen.

Plannen om de voorspelbare kracht van de getijden in de Liverpool Bay te benutten, dateren al uit 1924. Met een van de grootste getijdenverschillen van elke kuststad in het Verenigd Koninkrijk, gelooft de overheidsdienst Mersey Tidal Power dat ze 1 miljoen huizen van stroom kunnen voorzien en de stad kunnen beschermen tegen overstromingen. Dat allemaal zonder het lokale ecosysteem te verstoren.

Mersey Tidal Power heeft tot nu toe maar weinig informatie vrijgegeven over de plannen, maar Eletrek meldt dat een grote dam een ​​barrière zou vormen tussen de Ierse Zee en de baai. Onder de dam zouden grote turbines en sluisdeuren zijn die opengaan wanneer het tij binnenkomt. Het water dat de baai binnenstroomt bij vloed zal energie genereren. De deuren sluiten dan als de vloed op zijn hoogtepunt is. Vier uur later, wanneer de zwaartekracht van de maan aan het water begint te trekken, gaan de deuren weer open, waardoor het voor de tweede keer langs de turbines stroomt om opnieuw groen energie te genereren.

Getijdenkrachtprojecten zijn zeldzaam, dit door de schaal en betrouwbaarheid, maar net als geothermische energie bieden ze een alternatief voor zonne- en windenergie. Die laatste twee zijn immers flink afhankelijk van weersomstandigheden.

Dit miljardenproject bevindt zich in de fase van conceptontwikkeling en staat op het punt om de formele planningsfase in te gaan. Mersey Tidal Power heeft overlegd met experts van de Rance-getijdencentrale in Frankrijk, die sinds de jaren zestig in bedrijf is, evenals K Power, dat de grootste getijdencentrale ter wereld exploiteert bij het Sihwa-meer in Zuid-Korea.

Conceptafbeeldingen van de Liverpool City Region Combined Authority tonen een vergelijkbaar ontwerp als de installatie in Rance. De bovenkant van de dam zou dienen als een causeway met groene ruimtes en fietspaden die de stad Liverpool zou verbinden met het Wirral-schiereiland.

Liverpool City en Mersey Tidal Power stellen dat het een flinke uitdaging zal worden, maar ze denken dat de capaciteit van een getijdencentrale aan de rivier de Mersey per jaar 1 miljoen huishoudens kan voorzien van stroom.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie