The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Een Virgin Atlantic-vlucht vanuit Londen maakt geschiedenis als eerste trans-Atlantische jet die 100% duurzame brandstof gebruikt. Het is één ding om groene luchtvaart in Europa van de grond te krijgen waar vluchten 30 minuten tot 3 uur duren; het is iets anders om een straalvliegtuig de Atlantische Oceaan over te sturen.
Maar het is nu wel voor het eerst gelukt. Een Boeing 787 vloog vanaf Heathrow in Londen naar JFK in New York met duurzame luchtvaartbrandstoffen (SAF) gemaakt van kookolie, gewasafval en voedselafval. De 787 was gevuld met 50 ton SAF en er was sprake van twee soorten brandstof. 88% daarvan was afkomstig van afvalvetten en de rest van afvalproducten van maïsteelt in de VS. Dit soort brandstof zou 50% tot 70% minder uitstoten dan vliegtuigbrandstof.
Het is niet zo dat deze brandstof helemaal geen CO2 uitstoot. Duurzame vliegtuigbrandstof heeft een “korte koolstofkringloop”, omdat er geen fossiele brandstoffen worden gebruikt en duurzame methoden worden toegepast. Hierdoor vermindert de CO2-uitstoot aanzienlijk, omdat de vrijgekomen koolstof minder tijd nodig heeft om weer opgenomen te worden door de aarde.
Zware machines hebben moeite om groen te worden. Vliegtuigen, treinen en zwaar bouwmaterieel hebben enorme hoeveelheden draagbare energie nodig; het soort dat wordt opgewekt door diesel of kerosine. Het moet niet alleen draagbaar en brandbaar zijn, maar ook licht genoeg om gewichtsbeperkingen niet te verstoren. Daarom zijn passagiersvliegtuigen op dit moment beperkt tot SAF of waterstof. In het voorjaar van dit jaar vloog een startup genaamd ZeroAvia het grootste vliegtuig (een 19-zitter) ooit aangedreven door waterstof. De start-up hoopt dat binnenkort beschikbaar te stellen om korte binnenlandse vluchten in Europa te decarboniseren.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties