The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Het klinkt als een tegenstelling: de revolutie van ‘slow fashion’. Naarmate mensen zich meer bewust worden van de echte prijs van de kleding die ze kopen, neemt de roep om transparantie in de kledingindustrie toe. Deze week is daar een exponent van. Het is namelijk Fashion Revolution Week van 19 t/m 25 april 2021. Wij besteden hier elke dag aandacht aan.
Een van de koplopers als het gaat om structurele verbetering in de modewereld is de Nederlandse Fair Wear Foundation. Samen met 130 merken en andere spelers strijdt deze organisatie voor betere en menselijkere omstandigheden in de kledingindustrie. Dat betekent concreet: het bevorderen van veilige werkplekken en eerlijk betaalde banen voor de makers van kleding.
Sinds de oprichting in 1999 is het rijtje productielanden waar de industrie actief in de gaten wordt gehouden gestaag gegroeid. Met de komst van de coronacrisis startte ook onmiddellijk de extra support van Fair Wear om aangesloten merken te ondersteunen, om zo kledingarbeiders beter te kunnen helpen. Daarvoor werd het Covid-19 dossier in het leven geroepen. Ook nu werkt Fair Wear nog steeds nauw samen met de aangesloten merken om er onder meer voor te zorgen dat ze contracten nakomen, dat relaties met fabrieken standhouden, en producten op tijd worden betaald.
Van 19 tot 25 april vertellen vier Fair Wear-merken op Instagram over hoe zij werken aan eerlijke arbeidsomstandigheden. Hiermee bouwen de merken voort op de Facebook marathon in 2018, de pop-up shop in 2019 en andere evenementen die het mogelijk hebben gemaakt om een kijkje te nemen achter de schermen van een kledingmerk. Het gaat om het Duitse outdoormerk Deuter, het Nederlandse modemerk King Louie, het Belgische mode- en kindermerk JBC fashion en het Oostenrijkse huistextiel (interieur) merk Mary Rose.
Consumenten verwachten dat merken open en transparant zijn over hun zakelijke praktijken. Fair Wear is van mening dat transparantie een kans is voor merken om goodwill op te bouwen en beloond te worden voor hun inspanningen om eerlijkere toeleveringsketens te creëren. Daarom is transparantie een van de belangrijkste verplichtingen waaraan ledenmerken moeten voldoen.
Elk jaar beoordeelt Fair Wear de stappen die ledenmerken hebben genomen op weg naar betere arbeidsomstandigheden. De resultaten rapporteren zij publiekelijk in zogenaamde Brand Performance Checks. In de Brand Performance Checks van dit jaar zullen merken specifiek worden beoordeeld op hoe ze op de pandemie hebben gereageerd.
In The Optimist #191 interviewden wij Lotte Schuurman en Alexander Kohnstamm van Fair Wear Foundation. Lees hier het artikel deze week gratis.
Van 19 t/m 25 april is het Fashion Revolution Week. De week is in het leven geroepen omdat we een globale mode-revolutie nodig hebben. The Optimist staat daarom van maandag tot en met vrijdag in het teken van een eerlijkere mode-industrie.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties