The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Distributeur van biologische groente en fruit, Eosta, zet zich in voor het verminderen van plasticafval. Onder de naam Nature & More kwam het bedrijf met een techniek om groente en fruit van een lasermerk te voorzien, dat stickers en plasticverpakkingen vervangt.
Bewuste consumenten kunnen het milieu een handje helpen door biologische groente en fruit te kopen. Deze producten zijn op meerdere manieren milieuvriendelijker: zo wordt er bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen. Dan is het voor de consument wel frustrerend om te zien dat een deel van de milieuvriendelijke winst verloren gaat, wanneer elke komkommer apart in plastic verpakt in de supermarkt schappen terecht komt. Nature & More bedacht een oplossing.
Volgens de wet moeten biologische producten als zodanig herkenbaar zijn voor de consument. Helaas betekent dat, dat veel supermarkten ervoor kiezen om te stickeren of producten in plastic te verpakken.
Bij ‘natural branding’ worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. De laser verwijdert een klein beetje pigment van het buitenste laagje van de schil. De producten blijven veilig voor consumptie; biologische controle-instanties keurden de methode goed. Deze manier van producten laseren maakt verpakkingen onnodig.
Dankzij deze methode wordt er flink bespaard op niet alleen plasticafval, maar ook CO2-uitstoot. Zo’n lasermerkje kost maar 1 procent van de energie die het zou kosten om een sticker te produceren. Eosta bespaarde dit najaar de 50 miljoenste verpakking dankzij hun lasersysteem. Dit komt overeen met een waarde van 2,2 miljoen kilo CO2-uitstoot. Steeds meer supermarkten en groothandels schaffen de lasermachines aan om producten te gaan merken.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties