The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
In Eindhoven is vanmiddag ’s werelds eerste bus onthuld die rijdt op mierenzuur. Deze energiedrager, officieel hydrazine, is duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar. Het voortstuwingssysteem is ontwikkeld door Team FAST, waarin studenten van de Technische Universiteit Eindhoven hun krachten hebben gebundeld.
Het door de studenten gebouwde systeem zit in een kleine trailer die is gekoppeld aan een elektrische bus. In deze trailer wordt hydrozine gesplitst in waterstof en CO2. Vervolgens wordt het waterstof gebruikt om elektriciteit op te wekken. Daarmee wordt de bus, een stadsbus van het Eindhovense bedrijf VDL, aangedreven.
Begin vorig jaar presenteerde Team FAST een eerste schaalmodel waarmee het de werking van het systeem kon tonen. Daarna begon de ontwikkeling van een prototype. Na twintig maanden is nu een 42.000 keer krachtiger systeem beschikbaar met een vermogen van 25kW.
Hydrozine bestaat voor 99 procent uit mierenzuur aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. Het 35 leden tellende Team FAST heeft zelf deze tot nu toe onbekende brandstof ontwikkeld.
Volgens de ontwikkelaars zijn de voordelen van hydrozine talrijk. Het is een goedkoop en veilig alternatief om waterstof in te vervoeren. Normaal gesproken zijn daar grote tanks en hoge druk voor nodig. De CO2 die ontstaat bij de splitsing wordt ook gebruikt bij de productie ervan, waardoor er netto geen CO2 overblijft. Hydrozine heeft een vier keer hogere energiedichtheid dan een accu. Omdat hydrozine vloeibaar is, zijn slechts kleine aanpassingen aan de huidige infrastructuur van tankstations nodig om deze brandstof breed beschikbaar te maken.
Bron: Team FASTSchrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties