Effectief pauzeren voor het brein

The Optimist 31 aug 2021 Gezondheid

Regelmatig een pauze nemen is goed voor je concentratie, geheugen en werkplezier. Een voorwaarde is dat je brein tijdens deze rustmomenten minimaal informatie hoeft te verwerken. The Optimist geeft drie tips om jouw pauze zo effectief mogelijk in te vullen.

Ga naar buiten en beweeg

De gewoontes en routines uit ons werk kunnen de hersenen op stand-by zetten. Door tijdens je pauze fysiek te bewegen, zet je je hersenen ook weer in beweging. Na tien minuten wandelen activeer je je brein genoeg om de rest van de dag weer productief en creatief door te komen. Daarnaast vergroot het je zelfvertrouwen, verlaagt het je stressniveau en verbetert het je humeur.

Doe een middagdutje

De beste powernap duurt maximaal twintig minuten. Je hersenen kunnen in deze tijd de informatie verwerken die is binnengekomen en worden als het ware gereset. Op kantoor is een dutje wellicht lastig, maar tijdens het thuiswerken kun je deze optie inzetten om op te laden.

Doe een meditatieve oefening

Mediteren is goed voor je lichaam, geest en productiviteit. Door regelmatig mindfulness-oefeningen te doen, lukt het je om bewust te werken. Op een drukke werkplek is het misschien lastig om tijdens de pauze de gelegenheid te vinden voor oefeningen van 30 minuten, maar ook door middel van kortere oefeningen tijdens de lunch kun je mindful bezig zijn. Houd bijvoorbeeld je aandacht erbij wanneer je iets eet of drinkt. Proef de smaken in je mond en breng je aandacht telkens weer terug wanneer je gedachten afdwalen. Lees in deze daily meer over mindful werken.

Een week vol werkgeluk
De vakantie is over en dus mogen we weer: aan het werk. Of het nou op school, het kantoor of thuis is, wij helpen je in de week van 30 augustus t/m 5 september verder in onze werkgelukweek.
Bron: Time Management