Doorbraak: veilig verven met veggies
Uitgelicht Gezondheid

Doorbraak: veilig verven met veggies

The Optimist 11 sep 2019

Voor het verven van textiel of het maken van kunst wordt meestal gewerkt met kunstmatige verfpigmenten. Deze pigmenten bevatten aardolie als grondstof en zijn vaak giftig. Tijdens het bezoeken van verschillende kunstenaars kwam de Londense student Nicole Stjernsward erachter dat velen van hen zich zorgen maken over het effect van verfpigmenten op hun gezondheid en het milieu. Omdat er weinig alternatieven waren voor de kunstmatige pigmenten, besloot Stjernsward hier verandering in te brengen. Ze ontwikkelde Kaiku, een systeem dat de gezondheid vooropstelt en groente- en fruitafval een kleurrijk tweede leven geeft.

Vóór de industrialisatie was het gebruik van natuurlijke kleurpigmenten nog de norm. Tegenwoordig zijn goedkope kunstmatige pigmenten de standaard. Tijdens haar verdere onderzoek kwam Stjernsward erachter dat deze onnatuurlijke pigmenten schadelijk zijn voor mens en dier; ze lekken in het milieu en vervuilen bodem en water. Na onderzoek door wetenschappers en samenwerking met kunstenaars ontstond Kaiku, een systeem dat kwalitatief hoge, natuurlijke pigmenten uit plantenafval haalt.

GFT-afval als pigment

Kaiku zet de zaden, schillen en bladeren van groente en fruit – denk aan avocado’s, uien en granaatappels – om in natuurlijke pigmenten. Hierdoor wordt het restafval van groente of stuk fruit alsnog gebruikt. De pigmenten die ontstaan zijn geschikt voor printercartridges, verf om mee te schilderen, penvullingen en textielverf.

Wat Kaiku zo bijzonder maakt, is dat het proces op grote schaal uitvoerbaar is en dat het tegelijkertijd voedselverspilling aanpakt. De meeste alternatieven voor kunstmatige pigmenten kunnen nog niet op grote schaal geproduceerd worden. Ook kan Kaiku worden gebruikt in de circulaire economie: de kleuren hebben geen schadelijke restproducten. ‘Door over te gaan op natuurlijke pigmenten, wordt het makkelijker om producten te recyclen en deze circulair te maken’, vertelt Stjernsward aan het Britse tijdschrift Dezeen. ‘Omdat veel kunstmatige pigmenten giftig zijn of bestaan uit meerdere materialen, wordt kleur binnen de circulaire economie vaak gezien als ‘besmetting’. Ik hoop dit paradigma te veranderen.’

Bron: James Dyson Award
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *