The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Dat supermarktketen Aldi zeer maatschappelijk betrokken is, hoeven we je als trouwe Daily-lezer niet meer uit te leggen. Zo bekommerde de supermarkt zich eerder al om de impact van plastic tasjes op het milieu en om de mate van bewustzijn van de consument. Als je dacht dat dit alles was waar de supermarkt zich druk om kan maken heb je het mis. Het volgende onderwerp van het rijtje waar de retailer een voorbeeldfunctie in bekleedt, is de transparantie van de herkomst van het verse vlees dat in de winkel verkrijgbaar is.
Aldi heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van dierenwelzijn. Door de samenwerking met de Dierenbescherming en de publicatie van het dierenwelzijnsbeleid begin 2016 zijn concrete doelen geformuleerd. Zo is het Beter Leven keurmerk op verschillende producten geïntroduceerd. Om meer openheid te bieden aan de klant over de herkomst van het vlees introduceert de supermarkt de Aldi Transparantie Code (ATC). Een groot deel van het vlees is reeds voorzien van de code. Informatie over het vlees wordt ontsloten door de code te scannen via een QR-scanner op de smartphone of in te voeren op de website transparantie.aldi.nl. Bij het scannen van de code wordt de leverancier, plaats van herkomst en de plaats van verwerking van het gescande product direct zichtbaar. Daarbij wordt ook duidelijk welk deel van het dier is verwerkt in het vlees. Volgens Eline Poels, manager Corporate Responsibility bij Aldi Nederland loopt de supermarktketen voorop als het gaat om informatie over de herkomst van producten. ‘In eerste instantie worden alle vers-vlees-producten voorzien van een ATC, maar dit platform biedt ook mogelijkheden voor andere productcategorieën, zoals eieren en verse vis. Wij hebben de intentie om ook deze producten in de nabije toekomst in het systeem op te nemen’, meldt Poels.
Op de transparantie-website van Aldi wordt een stapje verder gegaan in mate van openheid. Daar komen diverse boeren aan het woord die aan Aldi leveren. In speciaal gemaakte filmpjes vertellen zij over hun werk en laten ze zien hoe dieren worden gehouden. Om het beeld compleet te maken is er ook een filmpje over kwaliteit in de productieketen. Deze video neemt de klant mee in de processen die een vers-vlees-product doorloopt voordat het bij de supermarktketen in de winkels ligt.
In dezelfde week dat Aldi de transparantiecode lanceerde, vierde de Dierenbescherming het 10-jarig bestaan van het Beter Leven-keurmerk. Marijke de Jong, programmamanager Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming, is te spreken over de inspanningen van de retailer om haar vers-vleesassortiment steeds diervriendelijker te maken. ‘Daarnaast is Aldi ook nog eens zeer transparant over de herkomst van de producten. Zeker voor een keurmerk als het Beter Leven-keurmerk is betrouwbaarheid en transparantie cruciaal.’
Ook Hans Huijbers, voorzitter Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) is enthousiast over de Aldi Transparantie Cod. ‘Wij zijn blij met deze stap voorwaarts om transparantie te versterken in de varkensvleesketen tot op het bord van de consument. Met deze noviteit in het vleesschap krijgt vlees een gezicht. Het is een transparant verhaal. Dat is goed voor de herkenning en het vertrouwen bij de consument.’
Ook in de Daily van vandaag:
> Klokkenluider van SNS-corruptie biedt petitie aan namens gedupeerden
> Van pessimist naar optimist
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties