The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
De IJslandse producent Marel maakt machines die vlees en vis verwerken. Maar belangrijker nog is de software die het bedrijf ontwikkelt voor zijn machines. Met de software wil het bedrijf data delen van vlees- en visverwerkingsbedrijven die dat normaal schuwen. Consumenten willen steeds vaker weten wat ze eten. Deze stap moet voldoen aan die vraag.
Marel ziet de software als een gat in de markt en wil hiermee de producenten en de supermarkten data laten delen. ‘Tot aan het DNA van een koe aan toe’, aldus topman Árni Oddur Thórdarson. Niet alleen de consument profiteert van het delen van data. De verwerkers kunnen met de opgedane kennis gerichter slachten en verwerken, in plaats van met korting de vraag te forceren. Minder vlees en vis wordt daardoor weggegooid, dat schrijft het Financiële Dagblad.
In de Verenigde Staten houdt de eerste supermarktketen een experiment met de machines en software. Supermarktketen Costco opent dit jaar een kippenboerderij, mengvoederfabriek en verwerkingsfabriek. Bij de laatste komen alleen Marel-machines te staan. De supermarktketen hoopt zo verspilling tegen te gaan en ziet het experiment als een stap vooruit.
De software correspondeert ook met de machines die Marel produceert. Als bijvoorbeeld vis wordt verwerkt, is alles hiervan bekend: aantallen, gewicht, kwaliteit, herkomst en naar welke supermarkt de vis gaat. De machines zijn bedoeld voor de hele productieketen. De informatie is van grote waarde doordat consumenten steeds meer willen weten wat ze precies eten.
Het ideaal zou zijn als belangrijke informatie uiteindelijk op het etiket belandt. Na alle schandalen die de vleesindustrie veelvuldig negatief in het nieuws brachten, is de behoefte aan traceerbaarheid groter geworden. Dit gebeurt al bij bewerkte producten, maar nog niet bij verse producten als vlees en vis.
Bron: FDSchrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties