De gigantische potentie van ons wegennetwerk

The Optimist 18 jan 2019 Natuur & Milieu

De ruimte die onze wegen voor het opwekken van zonne-energie bieden, is gigantisch. Meer dan 20 kennisinstellingen, wegbeheerders en bedrijven willen deze ruimte optimaal gaan benutten. Zij bundelen nu dan ook hun krachten om een grootschalige energieproductie in de infrastructuur mogelijk te maken. Met het nieuwe Europese samenwerkingsproject Rolling Solar en een budget van 5,7 miljoen euro, wil het consortium flinterdunne filmzonnecellen integreren in autowegen, fietspaden, vangrails en geluidschermen.

De komende drie jaar wordt hard gewerkt aan het plan om filmzonnecellen te integreren in Nederland, België en Duitsland. Deze landen zijn gezamenlijk goed voor een wegennetwerk met een lengte van zo’n 1 miljoen kilometer. Samen met straatmeubilair zoals vangrails en geluidschermen is dat een enorme potentie voor zonnestroomproductie. Solliance, het publiek-private samenwerkingsverband van bedrijven en kennisinstellingen in Nederland, België en Duitsland, richt zich op de ontwikkeling van de filmzonnecellen. ‘De tot op de dag van vandaag gedemonstreerde voorbeelden van zonne-energie in de infrastructuur – zoals de integratie van kristallijn siliciumzonnecellen in fietspaden – zijn nog relatief kostbaar’, stelt Peter Toonssen, programmamanager bij Solliance. ‘Niet alleen vanwege de lage productievolumes, maar vooral ook vanwege de materialen die gebruikt moeten worden om dit type zonnecellen te beschermen. Binnen Rolling Solar gaan we die kosten verlagen door gebruik te maken van dunne filmzonnecellen die niet alleen flexibel, maar ook minder kwetsbaar zijn. Als onderdeel van het project zullen er diverse praktijkproeven uitgevoerd worden om over 3 jaar levensvatbare business-concepten voor dunne filmzonnecellen in de infrastructuur te presenteren.’

CO₂-reductie

Het Rolling Solar-project wordt uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsprogramma Interreg V Euregio Maas-Rijn. Deelnemende kennisinstellingen moeten ervoor zorgen dat fabrikanten en bouw- en constructiebedrijven de flexibele zonnecellen technisch en kosteneffectief kunnen integreren in de publieke infrastructuur. Met als uiteindelijke doel om op grote schaal duurzame elektriciteit dicht bij de gebruiker – de elektrische automobilist – te krijgen, zonder extra landgebruik. Toonssen: ‘Als men bijvoorbeeld zonnecellen integreert in het totale Nederlandse fietsnetwerk – circa 35.000 kilometer groot – zou dat een jaarlijkse zonnestroomproductie van 15 terawattuur mogelijk maken. Dit komt neer op een CO₂-reductie van 500 miljoen ton per jaar.’

Volgens Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Internationalisering van de provincie Noord-Brabant, is het Rolling Solar-project een antwoord op de grote maatschappelijke uitdagingen waar we als samenleving voor staan. Daarbij levert het niet alleen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, maar creëert het ook werkgelegenheid.

Reacties

2 reacties op “De gigantische potentie van ons wegennetwerk”

  1. Ik ben zelf een groot voorstander van het gebruik van zonne-energie, en ik denk dat zonnepanelen in ieder geval een zeer goede aanvulling kunnen zijn op het huidige electriciteitsnetwerk. Echter, het plaatsen van zonnepanelen in het wegdek is een zeer onpraktisch initatief, terwijl dit geld veel beter gebruikt kan worden door panelen op betere locaties te plaatsen.

    Aanleg in het wegdek is een enorm slecht idee om de volgende redenen:
    – Aanleg in het wegdek is zeer duur, alles moet ingegraven worden (in wegen die er vaak al liggen)
    – Het oppervlak moet zeer stevig zijn en ruw gemaakt worden om te zorgen dat er auto’s overheen kunnen rijden en een goede remweg behouden, zit blokkeert echter veel zonlicht = lage efficiëntie
    – Ingegraven panelen kunnen slecht hun warmte kwijt, wat voor een drastisch lagere efficiëntie zorgt (koele panelen werken beter)
    – Een wegdek is altijd vuil, dus het vergt regelmatige reiniging om de panelen schoon te houden
    – De hoek is verkeerd, je verliest een stuk efficientie als je panelen niet schuin staan
    – Er is veel ongebruikte ruimte op andere plekken, waaronder daken (of de in het artikel genoemde geluidsschermen), waar je alle hiervoor genoemde problemen niet hebt

    Kortom, het lijkt een fantastisch idee om al deze ‘ongebruikte ruimte’ in de weg voor zonnepanelen te gebruiken, maar in de praktijk heeft het extreem veel nadelen die makkelijk te overkomen zijn door ze niet in het wegdek te plaatsen

  2. Helemaal met Solar eens,
    Ik geloof wel in het gebruik van leidingen in het wegdek die warmte genereren.
    Het asfalt zelf werkt dan als een soort zonnepaneel, bovendien wordt dan ook de wrijvingswarmte tussen banden en asfalt gebruikt.
    Een groot bijkomend voordeel is dat er in de winter dan niet meer gestrooid behoeft te worden als de leidingen bv op aardwarmte worden aangesloten.
    Wat een milieu voordeel zou dat opleveren!

Geef een reactie