De elektrische scooter verovert in stilte de stad

The Optimist 18 feb 2019 Samenleving

Het begon met de kleine elektrische Smartcars die je zo kon pakken in de grote steden. Nu gebeurt hetzelfde met de scooter. Vespa is uit. Felyx is in. Elektrische vervoersmiddelen zijn enorm in trek het afgelopen jaar.

De toename is goed te zien in de grote steden, waar maaltijdbezorgers iedereen voorbij zoeven op elektrische fietsen. Ook zien we regelmatig de kenmerkende groene Felyx e-scooters voorbij komen. Moeders met jonge kinderen hebben een simpeler leven met elektrische bakfietsen en het lijkt wel of een derde deel van de taxivloot uit Tesla’s bestaat. De verduurzaming van het transport maakt een inhaalslag en die heeft duidelijke voordelen. Minder overlast van lawaai en uitstootgassen, zuinige voertuigen. Daarnaast zijn er steeds meer mogelijkheden om op te laden.

Groene opmars

De toename van elektrische scooters valt op. Waar in 2017 nog 2,9 procent van de nieuwe scooters elektrisch was, groeide dit in 2018 al tot 9,2 procent, aldus BOVAG en RAI Vereniging. De stadsbesturen van de grote steden stimuleren dit ook door slooppremies van oude scooters aan te bieden en in Amsterdam geldt zelfs een milieuzone voor scooters ouder dan 2010. Het aanbod van de e-scooters wordt ook steeds breder. Bijvoorbeeld de elektrische scooter van lasourisscooters.nl scoort hoog in klanttevredenheid en populariteit.

Scooter via app

Voor wie geen scooter wil aanschaffen is in Amsterdam en Rotterdam de groene Felyx e-scooter een goed alternatief. Doordat er steeds meer autovrije zones komen en de auto in het algemeen steeds meer geweerd wordt in binnensteden, lijken scooters steeds meer in trek te raken. Felyx is handig in die markt gestapt. Via de app betaal en huur je de scooter. Met 50.000 gebruikers is de groene opmars hard bezig. In maart 2019 breidt Felyx ook uit naar Den Haag. De gemiddelde gebruiker van de scooter is rond de dertig jaar, maar de verwachting is dat dit hoger zal liggen naarmate meer mensen er gebruik van zullen maken.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

10 reacties op “De elektrische scooter verovert in stilte de stad”

  1. Wat een onkritisch gejubel!
    Scooters zijn een gevaar voor fietsers door hun hoge snelheid.
    Bovendien vreten ze parkeerruimte op straat.
    Als ze elektrisch zijn stoten ze weliswaar geen fijnstof uit, maar worden ze extra gevaarlijk doordat je ze niet hoort aan komen.

  2. Ik ben dol op goed nieuws maar… ik mis even wat het goede nieuws precies is. Minder lawaai, okee, da’s op zich fijn maar in mijn stad schrik ik nu van pizzabezorgers die zich traditioneel niet aan verkeersregels houden EN als extra gevaar nu ook niet meer hoorbaar zijn!
    Maar… wat is het groene aspect nu? Geen uitlaatgassen waar ze rijden maar als je het eerlijk bekijkt: evenveel of meer op de plek waar de energie wordt opgewekt. In theorie zou alles op zonne-energie kunnen, maar omdat dat nog lang niet zo is, waarom dan van een groene opmars spreken?

  3. Stille elektrische choppers zorgen voor meer beleving, mits je zorgt dat snelheid onder de 25km blijft. Vooral bij e-tours is het veel leuker is dan bijvoorbeeld de solex doordat je met elkaar kunt kletsen en in stilte kunt genieten van de natuur. Dus zeker voor bedrijfsuitjes is het aan te bevelen. Daarnaast hoop ik dat krantenbezorgers massaal overstappen op de e-Chopper!

  4. Beste Matthijs,

    De pizzabezorgers kunnen inderdaad problemen opleveren op hun stille voertuigen.
    Het groene aspect van de elektrische scooters wordt inderdaad teniet gedaan als het met grijze energie wordt opgewekt, maar er zijn steeds meer huishoudens die overstappen op groenere energieleveranciers. Felyx laat zijn scooters opladen via Qurrent, een groene energieleverancier. En de scooters van Felyx zijn groen, vandaar de ‘groene opmars’.

    Met vriendelijke groet,

    De redactie van de The Optimist

  5. Beste Wouter,

    Bedankt voor je reactie, fijn dat onze lezers zo betrokken zijn!
    Scooters kunnen inderdaad een gevaar vormen door het snelheidsverschil en in Amsterdam is er dan ook een nieuwe wetgeving waarin alle scooters en snorfietsen vanaf april van het fietspad afmeten en op de weg, binnen de A10. De parkeerruimte die ze innemen kan soms tot overlast lijden, maar is minder doordat meer mensen gebruik maken van een kleiner aantal voertuigen. En het feit dat ze te stil zijn wordt hopelijk nog iets aan gedaan.
    Ik hoop zo een bevredigend antwoord te hebben gegeven.

    Met vriendelijke groet,

    De redactie van The Optimist

  6. Hoi-Hoi voor de opmerkingen van “ERick Van der Pasch”:Stille elektrische choppers zorgen voor meer beleving, mits je zorgt dat snelheid onder de 25km blijft. Vooral bij e-tours is het veel leuker is dan bijvoorbeeld de solex doordat je met elkaar kunt kletsen en in stilte kunt genieten van de natuur.
    Wat is d e Prijs van deze nieuwe vervoermiddelen an waar te Koop?

  7. Stilte?… het GROTE gevaar….
    we proberen mensen duidelijk te maken dat ze geen oordopjes-met-muziek moeten gebruiken in het verkeer… maar als het verkeer geluidloos is….dat is pas echt gevaarlijk.
    snelle elektrische fietsen…. suizen je zomaar voorbij…
    elektrische auto… hoor je ook niet aankomen… .. ik voel me steeds onveiliger op straat.
    op zich is elektrisch i.p.v. benzine prima…een scooter zal veel minder stinken, dat is winst… maar geluidloos?… is echt een foute creatie…. heel onveilig.

  8. Beste Yvonne,

    Bedankt voor je vraag! Op de website van Felix staat het volgende erover vermeld: Rijbewijs B (waarmee je ook in een auto mag rijden), rijbewijs A of een bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) is voldoende.
    Ik hoop zo je vraag voldoende beantwoord te hebben.

    Met vriendelijke groet,

    de redactie van The Optimist

Geef een reactie