The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Eind november is het Black Friday, de dag die door alle hoge kortingen aanzet tot overconsumptie en hiermee een enorme negatieve impact heeft op onze aarde. Om dat te veranderen, komt stichting Trees for All al een aantal jaar met een groen alternatief voor deze zwarte dag: ‘Green Friday’. Dit jaar roept de stichting opnieuw op om Black Friday links te laten liggen en om juist iets terug te doen voor de planeet, zoals het planten van een boom.
Uit onderzoek blijkt dat 81 procent van Nederland zich bewust is van de negatieve impact van overmatig shoppen op de planeet. Toch is de Black Friday uitverkoop razend populair en doet ruim de helft van ons aankopen op de laatste vrijdag van november. Bijna 40 procent van deze consumenten wordt bovendien aangezet tot impulsaankopen op Black Friday. Vooral de jonge generatie wil de supersale niet missen: 85 procent van Gen Z doet tijdens Black Friday aankopen en 41 procent geeft aan dit jaar door de inflatie en hoge energieprijzen zelfs extra geneigd te zijn om aankopen uit te stellen tot ze in de uitverkoop zijn. Wat opvallend is, nu deze generatie zich juist vaak inzet voor onze planeet.
Zo’n dertig procent van de CO2-uitstoot van een gemiddeld Nederlands huishouden komt door de aankoop van nieuwe spullen: de productie en het transport die met spullen gepaard gaan, hebben een grotere milieu-impact dan autorijden, vliegen of vlees eten (De Verborgen Impact, Babette Porcelijn).
Trees for All wil met Green Friday, de duurzame tegenhanger van Black Friday, overmatig koopgedrag een halt toeroepen. ‘Er is een groot verschil tussen die hippe trui nodig hebben en willen hebben. Het veel-voor-weinig principe doet onze aarde de das om. We moeten echt minderen en als we iets kopen, een bewuste en liefst duurzame keuze maken’, zegt Simone Groenendijk, directeur van Trees for All. De organisatie roept winkeliers op juist géén kortingen aan te bieden en stimuleert iedereen in plaats daarvan iets terug te doen voor de planeet, zoals het planten van een boom.
De antireactie op Black Friday groeit langzaam maar zeker: bijna een kwart van de Nederlandse consument geeft aan op deze zwarte dag bewust géén aankopen te doen. Green Friday wint dus aan bekendheid, zowel onder consumenten die bewust geen Black Friday deals kopen, als onder bedrijven. Steeds vaker kiezen beide partijen ervoor om op Green Friday iets goeds voor de aarde te doen, zoals bomen planten. Om dit te symboliseren opent Trees for All dit jaar het ‘Green Friday Forest’. Hier kunnen mensen die een statement willen maken tegen Black Friday met elkaar bomen planten. Groenendijk: ‘Het idee is dat het bos uitgroeit tot een reusachtig groen statement. Hiervoor hebben we uiteraard de hulp van Nederland nodig. Vanaf oktober kan iedereen via de website van Trees for All een boom in het bos laten planten.’ Daarnaast zijn zowel bedrijven als consumenten van harte welkom om tijdens de opening op 25 november te helpen met het planten van de eerste bomen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties