The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Amsterdam streeft ernaar om in 2030 emissievrij te zijn. Om dit te bereiken wordt de stad langzaamaan autoluw gemaakt, maar dit is geen garantie om de doelstelling te halen. Bovendien zorgt dit weer voor uitdagingen met betrekking tot de bereikbaarheid van de stad.
De oplossing ligt in de Amsterdamse grachten. Leveranciers verliezen nu veel tijd door de drukte in de stad. Ook wordt het moeilijk om te bezorgen door het weren van auto’s. Om dit op te lossen, wordt ingezet op het uitgebreide waterwegennetwerk in de stad. De nieuwe manier van bezorgen gaat via de grachten waarbij er wordt geleverd vanuit een nieuw logistiek centrum dat wordt gebouwd in de Amsterdamse haven. Vanuit dit distributiecentrum worden leveringen van pakketten, bouwmateriaal en horecavoorraden via het water gedaan op een milieuvriendelijke manier. Ondernemers Wim Beelen en Robert van der Wallen steken hun vermogen in deze onderneming, aldus Het Financieele Dagblad.
De Amsterdamse Logistic Cityhub (ALC), zoals het distributiecentrum gaat heten, wordt met een ruimte van 125 duizend vierkante meter één van de meest kostbare en grote logistieke centra van het land. De Cityhub moet ruimte bieden aan ruim dertig bedrijven die distributiestromen slim koppelen, waardoor minder ritjes naar de haven nodig zijn. Behalve vervoer per elektrische boot, zullen er waarschijnlijk elektrische busjes gaan rijden. Het magazijn opent halverwege 2021.
De vraag naar logistieke hallen is de laatste jaren enorm gestegen door de groei van internetwinkelen. Vooral in de buurt van grote steden zijn deze centra rendabel. Wouter Mol, directeur van ALC, legt in een persbericht uit waarom: ‘Door bijvoorbeeld pakketten uit de opslag van verschillende gebruikers te combineren en gebundeld te transporteren, zorgen we voor minder transportbewegingen. Bovendien hoeven bedrijven op deze manier geen onnodige voorraden aan te houden en kan de binnenstedelijke opslagruimte worden gebruikt voor andere doeleinden.’
Als de hal een succes blijkt te zijn, willen de ondernemers hun concept ook op andere plekken toepassen. De gemeente Amsterdam ziet het in elk geval zitten: ‘Slimme en schone logistiek dragen bij aan doelstellingen van het college om de stad leefbaar, bereikbaar en schoon te houden’, aldus een woordvoerder aan het FD.
Bron: FDSchrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties