Amsterdam strijdt tegen obesitas onder jongeren door verbod op kindermarketing

The Optimist 6 sep 2017 Gezondheid

Wie kent ze niet, van die mierzoete reclameposters voor de nieuwste koekjes of toetjes waardoor het glazuur spontaan van je tanden afbrokkelt. Vaak worden ook kinderen blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding die speciaal voor hen op de markt zijn gebracht. Dit soort reclame heet kindermarketing en gaat voornamelijk over producten die rijk zijn aan vet, zout en/of suiker. Voorzien van een bekend stripfiguur of actieheld worden kinderen op jonge leeftijd verleid om te kiezen voor ongezonde voeding. Gemeente Amsterdam keurt het niet langer goed en onderneemt actie.

Kindermarketing verboden op alle metrostations

Samen met de Alliantie Stop Kindermarketing heeft de gemeente Amsterdam besloten om reclame voor ongezonde voeding, gericht op jongeren tot achttien jaar, van alle 58 metrostations te verbannen. Vanaf 1 januari 2018 is er geen ongezonde kindermarketing meer te bekennen op 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden van de metrostations.

Naast metrostations zullen ook evenementen van de gemeente, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties vanaf begin volgend jaar vrij zijn van kindgerichte reclame voor ongezonde voeding.

Verder terugdringen van obesitas onder jongeren

Met het reclame-verbod wil de gemeente Amsterdam obesitas onder haar jongeren nog verder terugdringen. Wethouder Eric van der Burg meldt aan AT5 dat het verbod een logische stap is: ‘Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op gaan.’

Overgewicht van Amsterdamse kinderen daalt

Uit de rapportage Staat van gezond gewicht en leefstijl van Amsterdamse kinderen blijkt dat de afgelopen jaren het overgewicht en obesitas onder jongeren met twaalf procent is gedaald. Van 2012 tot 2015 verminderde het aantal te zware kinderen van ruim 27.000 naar 24.500. Tijdens het onderzoek werd niet alleen gekeken naar het gewicht, maar ook naar de leefstijl. Hieruit blijkt dat basisschoolkinderen meer bewegen en minder vaak suikerhoudende drankjes drinken.

 

Bron: AT5
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Reacties zijn gesloten.