The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Air Nostrum, een Spaanse vliegtuigmaatschappij, bestelt tien luchtschepen op helium om te gebruiken bij binnenlandse vluchten. De uitstoot bedraagt amper een tiende van die van een lijnvliegtuig.
Air Nostrum is de eerste vliegmaatschappij die luchtschepen op helium inzet om te vliegen. De Spaanse luchtvaartmaatschappij tekende een contract ter waarde van 580 miljoen euro voor tien luchtschepen die vanaf 2026 worden geleverd. Volgens het Spaanse bedrijf is dit een goed alternatief voor regionale verbindingen, vluchten tussen eilanden en verbindingen met plaatsen die geen luchthaven hebben.
Het gaat om luchtschepen van het type Airlander 10. Deze hebben vier dieselmotoren en zweven met behulp van twee grote ballonnen gevuld met helium. Het toestel heeft een capaciteit van 100 passagiers, behaalt een maximale snelheid van 130 kilometer per uur en heeft een bereik van meer dan 7.000 kilometer.
Volgens Hybrid Air Vehicles, de Britse fabrikant, heeft een passagier in een luchtschip een ecologische voetafdruk van ongeveer 4,61 kilogram CO2 per kilometer, tegenover 53,15 kilogram bij een traditioneel vliegtuig. Het gebruik van deze luchtschepen zou de uitstoot van binnenlandse vluchten in Spanje met 90 procent verminderen.
Wil je meer lezen over duurzame alternatieven voor het vliegtuig? Lees dan deze daily over de ontwikkeling van de hybride vliegtuig-trein.
Foto: Hybrid Air Vehicles
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties