The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Een toenemend aantal elektrische voertuigen (EV) is voor veel overheden belangrijk om hun CO2-reductiedoelstellingen te halen. Tegelijkertijd vragen veel mensen zich af hoe het zit met al die oplaadbare auto-accu’s. Gaan die op den duur een probleem opleveren of kunnen we er nog iets mee nadat de auto zelf naar de sloop is gebracht?
Onderzoekers van de Universiteit van Birmingham onderzochten deze vraag en kwamen met innovatieve antwoorden. Afgeschreven EV-batterijen kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om onstabiele stroomnetwerken in ontwikkelingslanden te versterken, of om dingen thuis van stroom te voorzien. Een opvallend onderzoekfeit is dat, net als de batterijen in oudere mobiele telefoons, een EV-batterij aan het einde van de levensduur van de auto vaak nog over 80% operationele capaciteit beschikt en dus gemakkelijk een andere maatschappelijke bestemming kan krijgen.
Toyota, producent van de Prius – een van de meest, zo niet de meest succesvolle hybride auto’s in de geschiedenis tot nu toe – heeft in Japan de krachten gebundeld met supermarktketen 7-11 om de integratie in de Japanse samenleving te bevorderen van de bijproducten van elektrische voertuigen. Hun project heeft als doel om groepen lege EV-batterijen van Toyota-auto’s te gebruiken in combinatie met zonnepanelen om 7-11 winkels van stroom te voorzien. Dit is in lijn met de nieuwste aanbevelingen van de onderzoekers uit Birmingham. Bovendien worden nieuwe brandstofcel-EV’s (aangedreven door waterstof) als distributievloot ingezet door de bekende supermarktketen.
Nog een belangrijk punt volgens het Britse onderzoek: we kunnen mineralen uit batterijen terugwinnen. Dat scheelt een grote hoeveelheid aan milieuschadelijke mijnbouw en het daarbij horende watergebruik. Kobalt is zo’n stof die direct gerecycled zou moeten worden om de kobaltvoorraden op peil te houden, maar ook lithium kan in grote hoeveelheden uit verbruikte accu’s worden gehaald.
Bron: NatureJe moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Dit artikel is verwarrend. Reclycelen is volledig hergebruiken. Maar ik lees nu dat de batterijen nogmaals worden gebruikt. Niet gedemonteerd, ja voor de lithium en de cobalt, dus wat bedoelen jullie nu met dit artikel.
Vriendelijke groet
Wil de Jong