5 manieren om van je e-mailverslaving af te komen

The Optimist 11 jan 2017 Samenleving

Hoe vaak check jij je e-mail op een dag? Te vaak? Voor veel mensen is het regelmatig controleren van hun e-mail een verslaving geworden die hun productiviteit belemmert. Kevin Kruse, auteur van 15 Secrets Successful People Know About Time Management, zegt dat “mensen zich moeten realiseren dat deze e-mailverslaving grotendeels hun eigen fout is.”

Hier zijn 5 handige tips om deze vervelende gewoonte te doorbreken.

1. Maak een planning

Uiterst succesvolle mensen checken hun e-mail niet; zij verwerken ze. “Zij behandelen e-mail zoals iedere andere werktaak: ze maken een planning en gaan er pas daarna mee aan de slag,” zegt Kruse. Zelf beveelt Kruse aan om drie maal per dag je e-mail te checken: een keer in de morgen, de middag en de avond.

2. Stop met de CC

Stop mensen op te nemen in de CC. Stop ook met ‘allen beantwoorden’. “Hoe minder e-mails je verstuurt, hoe minder je er zelf binnen zult krijgen,” zegt Kruse.

3. Maak regels voor jezelf

Maak aparte folders. Laat je postvak minder belangrijke e-mails of e-mails die niet direct bekeken hoeven worden, zoals cc’s en nieuwsbrieven, naar een aparte folder sturen. Hoe meer regels en bewuste keuzes je maakt over e-mails die wel direct aandacht nodig hebben, hoe minder tijd je zult besteden aan e-mails die minder belangrijk zijn.

4. Stop met het gebruiken van je postvak als een ‘to-do list’

Veel mensen gebruiken hun e-mail inbox als een tweede ‘to-do list’ en laten hier berichten achter waar ze later tijd aan moeten besteden. Dat is niet handig.

5. Informeer anderen

Je zult aanzienlijk minder tijd besteden aan je e-mail als je anderen laat weten dat je de tijd die je aan e-mail besteedt wilt terug dringen. Praat met je collega’s en vertel je baas dat je dit doet om je eigen productiviteit te vergroten.

Het stoppen met het regelmatig checken van je e-mail betekent dat een oude gewoonte moet veranderen, en dat kan best een tijdje duren. Het is het belangrijkst om geduldig met jezelf te zijn, en om te weten dat het tijd zal kosten voordat je je gaat realiseren dat je ook daadwerkelijk niet zo veel tijd aan e-mails hoeft te besteden.

Bron: Fast Company
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie