Het valt niet mee om alles te onthouden wat de dokter zegt. Onderzoek laat zien dat we hooguit veertig procent onthouden van de medische informatie die we krijgen van een arts. Longarts Ralph Koppers bedacht hier een oplossing voor. Patiënten die met een zorgvraag het ziekenhuis bezoeken, hebben tijdens het spreekuur meestal te maken met spanning. De toename in cortisol die hiermee gepaard gaat, leidt tot verminderde verwerking van de informatie en het onthouden hiervan. Daarbij kunnen ook leeftijd, laaggeletterdheid en het opleidingsniveau van de patiënt een rol spelen bij de verwerking van informatie. Nederland telt zo’n 2,5 miljoen laaggeletterden en daarnaast heeft één op de drie Nederlanders lage ‘gezondheidsvaardigheden’. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat veel mensen moeite hebben om medische informatie te onthouden en te begrijpen. Slechts twintig tot veertig procent van wat men te horen krijgt blijft hangen. Dit zorgt ervoor dat patiënten vaak al bij het naar huis gaan in onzekerheid verkeren, met veel vragen of zelfs onbegrip achteraf. Door de grote tijdsdruk waar zorgprofessionals mee te maken hebben, komen zij er niet aan toe om meer tijd vrij te maken om patiënten alles rustig uit te leggen. Bovendien is het rendement hiervan nogal
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties