Richard Bernstein, directeur van het in Londen gevestigde Eurovestech (een fonds dat investeert in beginnende technologiebedrijven in Europa), heeft een interessante nieuwe manier bedacht om donaties te doen aan non-profitorganisaties: aandelen schenken. DOOR BRUNO GIUSSANI Het principe is simpel: in plaats van geld te geven, geeft Eurovestech – dat genoteerd is aan de London Stock Exchange – nieuwe bedrijfsaandelen uit in partijen van honderdduizend en doneert die aan liefdadigheidsinstellingen. Die zijn dan natuurlijk vrij om ze direct te verkopen, of ze kunnen ze bewaren in afwachting van een waardestijging. Voor Eurovestech kost dit slechts een fractie van wat het zou kosten om hetzelfde bedrag contant te geven. Voor de ontvanger is het een aanzienlijk geldbedrag, met een potentieel interessant voordeel, afhankelijk van de waardeontwikkeling van de aandelen. Maar er zijn ‘verborgen’ kosten: verwatering. Eenvoudig gezegd, betekent dat dat elke keer als het aantal aandelen van Eurovestech toeneemt, alle aandelen bij elkaar iets minder waard zijn. Maar honderdduizend extra aandelen zijn vrijwel te verwaarlozen, in verhouding tot de 344 miljoen aandelen die samen het kapitaal van Eurovestech vormen. ‘Ik ben ervan overtuigd dat een verwatering van 0,2 procent per jaar absoluut onzichtbaar is’, zegt Bernstein. De afgelopen zeven jaar heeft zijn
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties