Stappen richting een elektrische vliegtoekomst

The Optimist 8 dec 2025 Samenleving
Elektrisch vliegen komt stapje voor stapje dichterbij. Er wordt al uitgebreid nagedacht over oplaad- en onderhoudspunten voor elektrische vliegtuigen op onze nationale luchthavens en binnen Europa.
Rapport
De firma’s Jet Support en NRG2Fly presenteerden deze maand op Schiphol-Oost het rapport MRO Hybrid Flight aan Arthur van Dijk, Commissaris van de Koning in Noord-Holland. Het rapport bevat vijf concrete vervolgstappen voor de ontwikkeling van onderhoud aan elektrische en hybride vliegtuigen in de zakelijke en sportluchtvaart. Een van de aanbevelingen is het opschalen en testen van laadinfrastructuur op meerdere luchthavens, waaronder Schiphol. ‘Er wordt gewerkt aan een elektrisch vliegtuig met 800 kilometer bereik en 80 passagiers capaciteit’, aldus Ton van Deursen, CEO JetSupport. Daarmee komt de helft van alle vluchten in Europa binnen vliegbereik, zonder geluidsoverlast en zonder vliegschaamte. ‘Op termijn zal 50 procent van het vliegverkeer van fossiele brandstof af zijn, en gaan we elektrisch vliegen of vliegen op waterstof.’ CvdK Arthur van Dijk noemde de presentatie van het rapport een bijzonder moment: ‘Ik geloof niet in minder vluchten, maar wel in meer vluchten met minder geluid en minder emissie.’
Versnellen
Er werd een laad-demonstratie gegeven van een elektrisch vliegtuig met een mobiele laadunit door NRG2Fly. Zij zijn bezig met het creëren van een netwerk van laadpleinen in Europa, met acht locaties in Nederland en Duitsland. In Lelystad hebben ze het grootste laadplein van Europa gecreëerd en ze zien Schiphol als belangrijke potentiële partner. Waar nu nog wordt gevlogen met kleine elektrische vliegtuigen voor 2 inzittenden, zien experts binnen enkele jaren de ontwikkeling richting grotere, schone vliegtuigen.
NRG2Fly was eerder dit jaar de winnaar van de Transition Award 2025 op het gebied van mobiliteit, een prijs van Change Inc. voor koplopers die duurzame transities versnellen. Oprichter Merlijn van Vliet: ‘Er zijn kleine luchthavens die enkele dagen per week gesloten zijn vanwege geluidsoverlast, maar dat is voor stille elektrische vliegtuigen niet van toepassing.’ Er moet nog het nodige veranderen op allerlei gebieden, maar dat weerhoudt pioniers zoals Merlijn en zijn team er niet van om de reis naar een schone vliegtoekomst te versnellen.
Arthur van Dijk (links) en Ton van Deursen voor een elektrisch vliegtuig met mobiele lader
Meer informatie: www.nrg2fly.com
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie