The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
4, 5 en 6 april is de eerste editie van de Impact Fair te bezoeken in Jaarbeurs Utrecht! Het is een interactieve beurs van ongeveer 7000m2 met honderd exposanten. Het event biedt mensen, bedrijven, de overheid, eigenlijk iedereen concrete handvaten om positieve impact te maken.
Micha van Hoorn is initiatiefnemer van dit project. Al in 2019 merkte hij dat er een behoefte was bij zowel de impactmakers als het bedrijfsleven om meer samen te werken. ‘Dat gevoel versterkte alleen maar na de pandemie!’ Uit de wens om mensen en organisaties duurzaam aan elkaar te verbinden is de Impact Fair geboren. ‘Om daadwerkelijk invloed te hebben, willen we dit echt een groot evenement maken.’
Een experience
De Impact Fair is niet enkel een beurs waar impactmakers en bedrijven elkaar ontmoeten. Dat kan op 4 april, maar 5 april staat bijvoorbeeld volledig in het teken van GEN Z en 6 april is een uitje voor het hele gezin. Micha neemt het NEMO Sciene Museum als voorbeeld. ‘Bij het NEMO kan je wetenschap ervaren, wij nemen daar een voorbeeld aan. De Impact Fair is een experience center waar je het impact maken kan ervaren, bovendien ontmoet je anderen die ieder op hun eigen manier ook impact willen maken.’
Wat is impact?
‘Impact is voor ons het streven om op een positieve manier bij te dragen aan de wereld van morgen.’ Micha neemt de SDG’s (Sustainable Development Goals) als voorbeeld. ‘Dat zijn hele duidelijke doelen, maar hoe maak je het halen van die doelen concreet? ‘Daar willen we op de Impact Fair wat mee doen.’ Micha hoopt dat bezoekers, sprekers en exposanten elkaar zullen inspireren en activeren. ‘We gaan van denken naar doen! Iedereen met de juiste intentie is welkom.’
Uitgaan van het goede
Is dan echt iedereen welkom? ‘Uiteindelijk zal iedereen mee moeten in deze transitie en ik geloof echt in het omarmen van iedereen.’ Zo organiseert de Impact Fair ook een talk tussen de Plastic Soup Foundation en de branchevereniging van plastic producenten. ‘Je wilt greenwashing natuurlijk niet in de kaart spelen, dus het is belangrijk om ook kritisch te blijven, maar wel op een constructieve manier.’ Daar is ook ruimte voor, Micha hoopt dat uiteindelijk ook bedrijven als Shell op een positieve manier impact gaan maken. ‘Ook zij zullen uiteindelijk mee moeten doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit de enige weg is.’ Lachend zegt hij dat hij betwijfelt of een samenwerking nu al zou passen.
Meer informatie over de Impact Fair vind je op DieperDuiken.nl (de speciale evenementenwebsite van Optimist Media). Daar vind je ook de link om een kaartje te kopen.
Luister hier naar het gesprek dat wij bij Optimist Radio (op radio4all.nl) hadden met Micha.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties