The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Voor de dagelijkse boodschappen gaan de meeste mensen naar de grote supermarkten. Deze worden zich steeds meer bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Het meest opvallende voorbeeld deze week is het besluit van Lidl om niet langer groente en fruit per vliegtuig te vervoeren. Het bedrijf kiest in plaats daarvan voor schonere alternatieven, zoals de scheepvaart. Zo wil het bedrijf zijn CO2-uitstoot verminderen. Een groot deel van alle groente en fruit in de 440 Lidl-filialen wordt lokaal geproduceerd, maar sommige producten komen nu nog ingevlogen uit het buitenland. Dat is binnenkort verleden tijd..
Lidl was ook de eerste grootgrutter die vorig jaar besloot te stoppen met de verkoop van sigaretten. In een eerste filiaal van AH wordt daar nu ook mee geëxperimenteerd. Sinds medio 2021 mogen sigaretten sowieso niet meer zichtbaar zijn in de supermarkt, maar een verkoopverbod voor supermarkten gaat pas in 2024 in. Dit alles om het roken te ontmoedigen.
Bij Aldi lag de focus vorige maand op de aardappel. Op NS-station Utrecht Centraal was bijna twee weken lang het Pieper Paradijs te bezoeken: ‘de eerste social hapjesbar van Nederland’. De aardappel verdient volgens ALDI meer aandacht omdat het een mooi, voedzaam en veelzijdig product is. Daar komt bij dat alle Nederlandse aardappelen in het vaste assortiment van ALDI beschikken over het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk. Dit houdt in dat ze geteeld zijn met extra veel aandacht voor zaken als bodem en biodiversiteit.
Alleen supermarktketen Jumbo heeft het wat moeilijker met goed doen de laatste tijd. Na de arrestatie van topman Van Eerd ontstond er deze week commotie over een reclamespotje met vrolijk dansende bouwvakkers. Met een verwijzing naar het komende WK voetbal in Qatar en de erbarmelijke omstandigheden van de bouwvakkers aldaar, kwam dat nogal ongelukkig over. Het spotje is inmiddels van de buis gehaald; toch nog een goede daad.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties