The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Yumeko bewijst dat duurzaamheid hand in hand kan gaan met groei. Het duurzame beddengoedmerk won dit jaar namelijk de FD Gazellen award, en heeft nu ook de prestigieuze B Corp-status behaald.
De B Corp-status is een mijlpaal in Yumeko’s missie om positieve impact te maken op de maatschappij en het milieu. Het bedrijf schaart zich nu in een select gezelschap van zo’n tweehonderd ondernemingen in de Benelux met een B Corp-status.
Rob van den Dool, de CEO en oprichter van het beddengoedmerk, is ontzettend trots een B Corp te zijn. Hij vertelt: ‘We zijn trots ons te meten met inspirerende bedrijven als Seepje, Tony’s Chocolonely en Patagonia. Dit helpt ons verder te groeien als sociale onderneming. B Corp benoemt jaarlijks de top 5 procent bedrijven die de meeste positieve impact maken per thema. Vanzelfsprekend willen we binnen 3 tot 5 jaar toetreden tot dit baanbrekende gezelschap binnen minimaal één thema.’
B Corp is een onafhankelijke organisatie die wereldwijd duurzame bedrijfsvoering beoordeelt en certificeert. De strenge standaarden worden bedrijfsbreed getoetst: van milieu-impact tot personeelsbeleid. Om het B Corp-label te verkrijgen, doorloopt een bedrijf een uitgebreide keuring waarbij veel bewijsvoering aangeleverd moet worden. Hierbij wordt er gekeken naar vijf thema’s: Milieu (gebruik grondstoffen, transport, verpakking), Gemeenschap (impact op medewerkers in de productieketen), Werknemers, Klanten en Bestuur. Van verpakkingsmateriaal tot impact op medewerkers in de productieketen en van inclusiviteit tot transport – alles moet aan de hoogste duurzaamheids-standaard voldoen. Eenmaal B Corp-gecertificeerd wordt een bedrijf elke drie jaar opnieuw beoordeeld. Hierbij worden bedrijven gestimuleerd om altijd beter te scoren dan de vorige keer.
B Corp-merk Yumeko biedt consumenten een duurzaam alternatief voor producten in de slaapkamer en badkamer. De sociale onderneming wil met haar impact de wereld verbeteren. Door producten te produceren in transparante, ethische ketens die bijdragen aan een positieve verandering voor milieu, mens en dier. Yumeko vindt dat het bedrijfsleven een leidende rol moet nemen in de verduurzaming van de samenleving. Bedrijven hebben in hun productieketens een maatschappelijke verplichting voor zorg voor de natuur en het voorkomen van de overbelasting van de aarde, zorg voor de mensen en dieren, en de mensen die voor hen werken. Daarom neemt het beddengoedmerk de impact op milieu, mens en dier mee in al haar beslissingen. Deze sociale ambitie is verankerd in de statuten van het bedrijf. Zo komt het, met bevestiging van B Corp, een stap dichter bij een duurzamere samenleving waarin sociaal ondernemen het nieuwe normaal is. Dit uit zich onder andere in:
• Materiaalgebruik: Yumeko kiest altijd voor natuurlijke materialen en al het katoen is gecertificeerd door het keurmerk GOTS (Global Organic Textile Standard).
• Goede werkomstandigheden voor iedereen: in samenwerking met Fairtrade garandeert Yumeko goede werkomstandigheden voor alle werknemers in India, waar een groot deel van het biologisch katoen groeit.
• Impactdenken op bestuursniveau: Yumeko heeft een toegewijde Impact Manager; daarnaast is impactdenken geïntegreerd in elke laag van het bedrijf.
Meer informatie: www.yumeko.nl
Lees hier een interview uit tijdschrift The Optimist met Rob van den Dool, de oprichter van Yumeko.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties