De waarde van hoop in organisaties

The Optimist 25 feb 2022 Samenleving
Optimisme en hoop zijn sterk met elkaar verbonden. Welke rol speelt ‘hoop’ in het zakenleven? Theoloog Cees Tulp laat zien dat er ook in de harde wereld van cijfers en resultaat een plek moet zijn voor hoop. DOOR: CEES TULP Hoe vaak zal tijdens een sollicitatiegesprek worden gevraagd hoe hoopvol de sollicitant is voor de toekomst? Waarschijnlijk niet heel vaak. Toch is de vraag naar hoe hoopvol je bent eigenlijk geen vreemde. Natuurlijk gaat het in een bedrijf over financiële resultaten, om marktaandeel en verkoopstrategieën. Maar om dit alles te bereiken is motivatie van cruciaal belang – en hoop speelt daarbij een centrale rol. Er zullen waarschijnlijk weinig bedrijven zijn waar hoop een thema is dat in de directiekamers of bij managementoverleggen periodiek wordt besproken. Gewoonlijk zal het veel meer gaan over traditionele ‘assets’ en strategieën om de omzet te verhogen, een breder klantenportfolio te realiseren of het merk te versterken. De belangrijke rol die werknemers hierin spelen blijft snel onderbelicht. Door bij het leidinggeven aan een bedrijf aandacht te geven aan de rol van hoop, kan de menselijke factor sterker worden benut en werkelijk van waarde worden voor een organisatie. Emotionele betrokkenheid Hoop is een fenomeen dat iedereen kent,

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.

Lees met Uhmi voor €0,50 Word Abonnee Log in
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Eén reactie op “De waarde van hoop in organisaties”

Geef een reactie