The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
In 2016 ging meer dan een op de drie vakantiegangers met het vliegtuig, zo vermeldt de site van de Rijksoverheid. Vliegen is vervuilend door de uitstoot die vrijkomt bij de verbranding van kerosine. In de zoektocht naar een duurzame oplossing zijn wetenschappers gestuit op een reeds bekende synthetisch alternatieve brandstof.
De alternatieve brandstof is al bekend sinds de jaren twintig van de vorige eeuw, zo vertelt natuurkundige Adelbert Goede in een interview met nwo.nl. Deze alternatieve brandstof is synthetische kerosine. Deze brandstof is minder vervuilend dan gewone kerosine en daarom duurzamer. Duurzame kerosine wordt als de beste oplossing gezien om de uitstoot van vliegtuigen op korte termijn te reduceren. Andere alternatieven om duurzaam te vliegen zijn namelijk nog niet gevonden.
Om de duurzame kerosine te produceren is het Europese Horizon 2020-programma in april het onderzoek KEROGREEN gestart. Het onderzoek is een samenwerking van Nederland, België, Duitsland en Noorwegen. In dit onderzoek wordt kerosine gemaakt door koolstofdioxide uit de lucht te recyclen. Voor het productieproces wordt alleen zonne- en windenergie gebruikt. De duurzame kerosine is een stuk schoner dan de huidige vliegtuigbrandstof. Er zitten geen zwavel en aromaten in waardoor er minder roet bij de verbranding vrijkomt.
De kerosine wordt geproduceerd in een fabriek die wordt gebouwd in Delfzijl. De fabriek zal vanaf 2022 operationeel zijn, aldus het NRC. De fabriek zal zo’n honderdduizend ton duurzame brandstof per jaar produceren, waar KLM 75.000 ton per jaar van zal afnemen. De synthetische kerosine zal naar verwachting 85 procent minder koolstofdioxide-uitstoot opleveren dan de brandstof die nu wordt gebruikt in de luchtvaart. Naast de fabriek in Delfzijl komt er een proeffabriek bij Rotterdam The Hague Airport, waar duizend liter van de duurzame brandstof per jaar geproduceerd gaat worden.
Naar verwachting neemt het gebruik van de duurzame kerosine snel toe zodra het op grote schaal kan worden geproduceerd. Na de proef bij de fabriek bij Rotterdam The Hague Airport wordt gekeken of de productie op grote schaal kan worden gerealiseerd in bestaande raffinaderijen in de Rotterdamse haven.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
het is wel het verhaal van de grote getallen. reken het uit als uitstoot per persoon per uur dan kom je op 1,33 kg voor de vliegreis (250 passagiers/bemanning bij 12 uur vliegen) en 0,88 kg voor het huishouden (3 personen bij 8760 uur). nog wel een groot verschil, maar minder groot dan het lijkt als je de vliegreis van 12 uur vergelijkt met een huishouden per jaar=8760 uur.