The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
De supermarkt is met zijn gigantische aanbod een uitdagende plek. Om in één oogopslag te zien of een product een verantwoorde keuze is, was er voorheen het ‘vinkje’ van stichting Ik Kies Bewust. Deze valt nu weg en de overheid wil een nieuw voedselkeuzelogo. Supermarkten verzetten zich eerder nog tegen een logo waarbij direct duidelijk wordt dat een product ongezond is. Nu krabbelen ze terug en zien heil in een soort energielabel voor levensmiddelen.
Volgens Marc Jansen, voorzitter van de branchevereniging van supermarkten (CBL) staken supermarkten hun verzet tegen een logo dat onmiddellijk laat zien of een product ongezond is. Dit zegt hij tegen NRC: ‘We zijn niet langer tegen “rood” op een verpakking. Consumenten weten zelf heel goed welke producten ongezond zijn.’ Het logo dat de supermarkten nu wel zien zitten is gebaseerd op het Franse Nutriscore en lijkt op het energielabel; eten en drinken krijgen een score van A (groen) tot en met E (rood). Bij de beoordeling van het product wordt gekeken naar calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten. Voedingsmiddelen met de gezondste samenstelling worden gelabeld met A, E staat voor het ongezondst. Volgens het CBL moeten de labels worden afgestemd op de Nederlandse Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
De overheid wil op korte termijn een vervanger van het vinkje. Uiterlijk in 2020 moet er een begrijpelijk voedingskeuzelogo zijn. Het nieuwe logo is in tegenstelling tot het vinkje niet alleen voor de relatief gezonde producten; voorheen konden ongezondere producten ook een vinkje krijgen als ze in hun categorie een minder slechte keuze waren. Het nieuwe logo komt op alle producten, en dus niet zoals bij het vinkje alleen voor producenten die ervoor betalen.
Even leek het erop dat het nieuwe voedingskeuzelogo gebaseerd zou worden op het Britse ‘stoplichtsysteem’. Hierbij wordt een product gelabeld met groen, oranje of rood, waarbij zout, vet en suiker apart per portie beoordeeld worden. De voedselproducenten Nestle, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez waren hiermee bezig. Op 20 november 2018 besloten zij hiermee te pauzeren, omdat er gebrek was aan overeenstemming over de portiegrootte. Het gevaar is dat ongezonde producten door een definiëring van te kleine porties alsnog met een groen of oranje label uit de bus komen.
Wat vind jij van het voedselkeuzelogo?
Bron: NRCJe moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Klinkt als een hele verbetering! Al is de schijf van vijf inmiddels achterhaald. Beter zou het zijn om de voedselzandloper van Kris Verburgh als uitgangspunt te nemen. Dan worden we allemaal zo gezond dat de farmaceuten niets meer aan ons kunnen verdienen! Of moeten we dat niet willen? 😉 En natuurlijk ons eigen gezonde boerenverstand blijven gebruiken.
Dit logo en 5 stappen heeft een positieve uitstraling. Voedsel is ook iets positiefs en dat mag wel duidelijk zichtbaar zijn. De gemiddelde consument heeft nu eenmaal hulpmiddelen nodig. Hij/zij wil wel, maar heeft niet altijd voldoende tijd, kennis of besef.
Ik vind dat we hierin de keuze van de Engelsen moeten volgen: rood voor slecht, oranje voor pas op, en groen voor het is goed.